طراحی و دکوراسیون اداری

  • 25 فروردین 1398
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
طراحی و دکوراسیون اداری

محیط های اداری جزء مکان هایی هستند که افراد نیمی از زندگی خود را در آن جا سپری می کنند. طراحی دکوراسیون اداری مدرن تاثیر زیادی بر روی رضایت مندی کارمندان یک اداره دارد و علاوه بر این با دیزاین مناسب دکوراسیون اداری راندمان کار بیشتر می شود و شما می توانید نتایج مطلوب تری را از کارکرد کارمندان خود در اداره حاصل کنید.

در معماری امروزه، بهینه سازی فضاها اهمیت زیادی دارد و کارایی فضاها با یک تقسیم بندی مناسب، بیشتر خواهد شد. همچنین وجود پارتیشن ها، قفسه ها، ویترین ها و مبلمان مناسب در هر محیطی، به عملکرد مناسب آن فضا کمک خواهد کرد.

طراحی اداری و محیط کار تاثیر مستقیمی با افزایش یا کاهش عملکرد سازمانی دارد و اگر طراحی داخلی محیط کار به درستی انجام شود سبب رضایت کارکنان،افزایش راندمان و بازدهی آنها، حس مالکیت و تعلق، مشارکت و کار تیمی کارکنان می شود که در نهایت رضایت شغلی را میسر می سازد.

علاوه بر موارد کیفی فوق دکوراسیون اداری و بهینه سازی دفتر کار منجر به نظم و ساماندهی محیط می شود و می توان از حداقل فضا بیشترین استفاده را برد. دسترسی سهل و آسان به آرشیو و فایل های مورد نیازتوسط کارکنان، سیرکولاسیون و دسترسی مناسب به بخش های مختلف محل کار و به کارگیری المان هایی زیبایی شناسی، محیطی مطلوب و بهینه برای کار ایجاد خواهد کرد.

در حالت کلی پلان اداری به دو دسته باز و بسته تقسیم میگردد :

۱-پلان اداری باز :



 هر کدام از این پلان ها نقاط ضعف یا قوت خود را دارند که با توجه به هدف و فعالیت های شرکت هر کدام از اینها می تواند پیشنهاد گردد که پاسخگوی مناسب محیط کار باشد این نوع از پلان ها در گذشته مرسوم تر بودند در غیر اینصورت اگر دفتر کاری نیاز به کار تیمی و گروهی داشته باشد از پلان باز استفاده می کند..


ویژگیهای پلان باز دفاتر کار :

۱-مشارکت و کار گروهی به دلیل عدم تفکیک بالاست

۲-دسترسی افراد به اطلاعات یکدیگر راحت صورت میگیرد   

۳-احساس استرس به دلیل فقدان حریم شخصی   

۴-تغییر قلمرو و استفاده از میز کار متفاوت به دلیل فقدان فضای فیزیکی ثابت   

۵-سر و صدای بالا   

۶-عدم تمرکز حواس 

 


پلان بسته در دکوراسیون اداری :


اگر فعالیت های مورد نظر سازمانی نیاز به سکوت و آرامش داشته باشد معمولا از نوع پلان بسته استفاده می شود. اما امروزه برای تعدیل نقاط ضعف فوق و ارتقای محیط کاری بیشتر تلاش میکنند از طراحی منعطف برای پلان های اداری استفاده کنند تا بتوانند هم کار گروهی و تیمی را پاسخ داده باشند و هم اینکه افراد حریم شخصی خود را حفظ نمایند.

۱-کنترل شخصی روی فضای کار   

۲-حواس پرتی کمتر   

۳-استرس کمتر و ارائه کار فردی بهتر   

۴-تصمیم گیری و در نهایت رضایتمندی بیشتر از محیط کار   

۵-عدم مشارکت فرد با دیگر کارکنان   

 

 

1.رنگ در دکوراسیون اداری :

رنگ یکی از مهم ترین عناصر تاثیر گذار در طراحی دکوراسیون اداری مدرن است و این عنصر در قسمت هایی نظیر سقف و دیوار و مبلمان و لوازم کاربردی و تزیینی نمایان می باشد. رنگ های شاد و مناسب باعث می شوند تا محیط اداری به یک محیط شاد و سرزنده و پویا تبدیل شود.

علاوه بر رنگ نور پردازی و روشنایی نیز بر روی کارمندان تایر گذار است نبود نور کافی در محیط کار باعث خستگی و خواب آلودگی پرسنل می شود.در محیط اداری باید از مبلمان اداری  های مناسب و استانداردی استفاده شود.

یکی دیگر از نکاتی که باید در طراحی دکوراسیون اداری رعایت شود وجود کمد دیواری و قفسه و فایل است قرار دادن وسایل در قفسه و فایل های مخصوص به خود به محیط کاری شما نظم می بخشد و باعث زیبایی دکوراسیون شرکت و اداره جات می شود.

 

2.تاثیر گل و گیاه در دکوراسیون اداری :

محیط های اداری را می توانید با گل و گیاهان طبیعی و آکواریوم های زیبا و گلدان های مصنوعی و تابلو ها تزیین کنید.تزیین دیوار دکوراسیون اداری با کاغذ دیواری و قاب عکس و پوستر هایی از طبیعت و مناظر باعث آرامش پرسنل می شود.

 

3. کاغذ دیواری در دکوراسیون داخلی :


در دکوراسیون داخلی اداری با کاغذ دیواری و دیوارپوش پی وی سی و قاب عکس و پوستر هایی از طبیعت و مناظر باعث آرامش پرسنل می شوددر دکوراسیون داخلی اداری مدرن باید به هماهنگی بین اجزاء و رنگ وسایل به کار برده در محیط توجه کنید ایجاد هماهنگی در بین اجزاء محیط اداری را زیبا می کند و از شلوغی آن می کاهد. همچنین در طراحی دکوراسیون اتاق کنفرانس در اداره جات و شرکت های مختلف بهتر است از طراحی های مینیمال استفاده نمایید.در هنگام طراحی دکوراسیون اداری علاوه بر زیبایی محیط باید به بهینه سازی فضا کاربردی و بصری و صوتی اهمیت داده شود.

طراحی و دکوراسیون اداری
5 از 4 رای