سبک باروک در طراحی و دکوراسیون داخلی

  • 10 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
سبک باروک در طراحی و دکوراسیون داخلی

در قرن هفده میلادی سبک باروک در ایتالیا پدیدار شد و تا اوایل قرن هجده میلادی به‌عنوان سبکی بسیار محبوب در میان مردم اروپا بود. سبک باروک تنها به معماری و دکوراسیون ختم نشد و توانست تمامی حوزه‌ها ازجمله معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی، ادبیات، رقص و فلسفه را تحت تأثیر خود قرار دهد. از سبک باروک می‌توان به کاخ ورسای و موزه لوور اشاره کرد که معماری و طراحی داخلی فوق‌العاده آن همگان را شگفت‌زده می‌کند. سبک باروک کلاسیک، بسیار مجلل و چشم‌گیر و نمایانگر عظمت و اقتدار می‌باشد.

تزئین سقف، کف و دیوارها در طراحی داخلی باروک بسیار مهم است و اکثراً دارای تزئینات نمایشی زیاد و عجیب‌وغریب است. برای تزئین سقف معمولاً از حاشیه‌های متنوع و لوسترهای کریستالی استفاده می‌شود. در مورد تزئین دیوارها نیز تابلوهای نقاشی معروف، آینه، قاب‌های طلایی و مواردی از این قبیل بکار برده می‌شود. برای کف اتاق نیز از سنگ مرمر، گرانیت یا سرامیک استفاده می‌شود.


ویژگی‌های مشخص سبک باروک در دکوراسیون داخلی

  • استفاده از پارچه‌های نفیس و کتان لوکس، زربافت، چرم، ابریشم و مخمل
  • پرده‌های لوکس و نقش دار
  • گچ‌بری‌های دیوارها و سقف به رنگ طلایی
  • استفاده از رنگ‌های درخشان طلایی، قرمز تیره، سبز و همچنین طرح‌های طلاکوب در آینه‌ها، قاب‌ها، سفالینه‌ها، مجسمه‌ها
  • منبت‌کاری پایه‌های میز و صندلی‌ها، پرده و یا قلاب‌دوزی‌ها
  • استفاده از مصالحی مانند سرامیک‌های باکیفیت و چوب در طراحی کف ساختمان
  • قالیچه‌ها و فرش‌های دستبافت و نفیس برای اتاق‌ها
  • نصب دستگیره‌های چوبی، لوسترهای کریستال و آینه‌های بزرگ
  • استفاده از پرده‌هایی با پارچه‌های گل‌دار و گلدوزی شده


ویژگی وسایل خانه به سبک باروک

دکوراسیون باروک، تجملی و شرح دهنده شکوه و عظمت است. برای دکوراسیون دیوارها می‌توانید از نقاشی‌های دیواری باروک استفاده کنید. مجسمه‌ها و تندیس‌های ظریف که اغلب کودکان، نوازندگان و زنان زیبا را به نمایش می‌گذارد می‌تواند در دکوراسیون داخلی به کار رود.


۱. مبلمان در سبک باروک

مبلمان با حکاکی‌های نفیس که با طلا یا برنز پوشش داده‌شده‌اند. روکش‌های چوب گران‌بها که با موزاییک و فلزات باارزش آراسته‌شده‌اند می‌تواند به‌عنوان یک گزینه انتخاب شود. پایه‌های مبلمان دارای انحنا است.


۲. تضاد رنگ مبلمان و دیوارها در سبک باروک

میزها و کانترتاپ ها در این سبک با موزاییک تزئین شده‌اند. باروک توسط صندلی‌های عثمانی، قفسه‌ها، دراورها و کمدهای دوتایی مشخص می‌شود. رنگ مبلمان مشابه رنگ دیوارهاست اما می‌تواند در تضاد با آن نیز باشد.


طراحی و دکوراسیون داخلی با سبک باروک


۱. طراحی اتاق‌خواب‌ها در سبک باروک

باید توجه شود که سبک باروک مناسب برای طراحی اتاق‌های بزرگ است در غیر این صورت مبلمان حجیم ازنظر بصری سبب کوچک به نظر رسیدن اتاق خواهند شد. به‌منظور طراحی داخلی اتاق می‌توانید از موادی مانند کریستال، سنگ طبیعی، چوب‌های گران‌بها، مرمر و گرانیت استفاده کنید. اتاق‌خواب باروک همچنین دارای مقدار زیادی از قطعات حکاکی شده مبلمان است. سقف در اتاق‌خواب معمولاً غنی با گچ کاری‌های زیبا تزئین شده است. پنجره‌ها در اتاق باید با پرده‌ای سنگین آراسته شود. پالت رنگ با سایه‌هایی از طلایی، بژ، قرمز و قهوه‌ای غالب است.


۲. طراحی آشپزخانه در سبک باروک :

آشپزخانه سبک باروک دارای منحنی‌های زیاد است و غنی از حکاکی‌ها و طلاکاری با پایه‌های منحنی شکل مبلمان و لوسترهای کریستالی است.


۳. طراحی حمام در سبک باروک :

حمام در سبک باروک همچنان پرجلوه است. پالتی از رنگ‌های طلایی، سینک مرمر، موزاییک‌های سقف و نقاشی‌های دیواری، آینه بزرگ با یک قاب گران‌بها به‌طور مطلوب در حمام سبک باروک ظاهر خواهد شد.


۴. طراحی اتاق نشیمن طلایی به سبک باروک :

رنگ طلایی از ویژگی‌های بارز سبک دکوراسیون باروک است که در کنار پالت رنگی زمینی مثل قهوه‌ای فوق‌العاده عمل می‌کنند. عموماً از رنگ طلایی در مبلمان، قاب‌ها، مجسمه‌ها و سفالینه‌ها استفاده می‌شود. در سبک دکوراسیون باروک پارچه‌های نفیس با طراحی‌های پیچیده و پرنقش‌ونگار زیاد دیده می‌شود.

سبک باروک در طراحی و دکوراسیون داخلی
5 از 9 رای