آشنایی با طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه ای

  • 10 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
آشنایی  با طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه ای

سبک مدیترانه ای همانطور که از نام این سبک واضح است عناصری مربوط به دریا، خورشید و پوشش گیاهی، در طراحی و دکوراسیون داخلی حضور دارند؛ طراحی و دکوراسیون داخلی مدیترانه‌ای تلفیقی از معماری مدرن و ایتالیایی می‌باشد. این سبک فضای صلح و آرامش را ایجاد می‌کند دکوراسیون داخلی مدیترانه‌ای به‌مرورزمان بر اساس فرهنگ، عرف، شرایط جغرافیایی و موارد مختلف دیگر به وجود آمده، تغییریافته و یا به تکامل خود رسیده است. سبک مدیترانه‌ای دارای طرفداران مختلفی از سراسر دنیا می‌باشد که این مدل دکوراسیون داخلی را در فضاهای داخلی اجرا می‌کنند. ویژگی اصلی این سبک سادگی در طراحی داخلی است. تمام المان‌ها و عناصر باید دارای خلاقیت، راحتی عملکرد باشند

سبک مدیترانه‌ای یکی از زیباترین و محبوب‌ترین سبک‌ها در دکوراسیون داخلی، می‌باشد. این نوع دکوراسیون از سبک‌های مختلف بومی، اروپایی و روستیک و تم‌های جغرافیایی اسپانیا، ایتالیا و یونان بهره برده است و درنهایت به مفهومی لوکس، شیک و درعین‌حال راحت و دوستانه منجر شده است. سبک دکوراسیون مناطق ذکرشده دارای شباهت‌های بسیار زیاد و درعین‌حال تفاوت‌هایی در زمینه‌هایی مانند ترکیب رنگ‌های به‌کاررفته، طرح‌ها و سلایق فرهنگی خاص هر منطقه می‌باشند.
مجموعه‌ی ترکیبات، دکوراسیون داخلی زیبا و چشم‌نواز مدیترانه‌ای را ایجاد کرده است. برای مثال رنگ‌های گرم، قوی و خیره‌کننده‌ای مانند قرمز و نارنجی در این سبک از ایتالیا، رنگ‌های اصطلاحاً ساحلی (آبی فیروزه‌ای و آبی، سفید و کرمی و شنی) از یونان و رنگ‌های جسورانه و پرنشاط این سبک مدیون سبک اسپانیایی هستند.


۵ مورد مهم درباره‎ سبک مدیترانه‌ای :

رعایت ۵ نکته در طراحی و دکوراسیون به سبک مدیترانه‌ای الزامی می‌باشد.


۱. تأثیر رنگ در دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه‌ای :



رنگ مورداستفاده در دکوراسیون داخلی مدیترانه‌ای از رنگ‌های موجود در طبیعت الهام گرفته‌شده است. برای انتخاب رنگ در این نوع دکوراسیون، می‌توانید از سه دسته پالت رنگ‌های جذاب و گرم (عموماً قرمز و زرد)، رنگ‌های جیغ و چشم‌نواز و پالت‌های دارای رنگ‌های خاکی و سرد ملایم بهره ببرید. در صورت استفاده از رنگ‌های خاکی، می‌توانید از تناژهای رنگی قوی‌تر برای تقویت جذابیت بصری در فضای موردنظر استفاده کنید. به‌صورت کلی، برای داشتن پالت رنگی متناسب، باید یکی از سه تم ایتالیایی، یونانی و اسپانیایی را به‌عنوان تم غالب برای انتخاب رنگ در نظر بگیرید و با اجرای آن در کل و یا بخشی از فضا، رنگ‌های مناسب این نوع دکوراسیون داخلی مدیترانه‌ای را اجرا کنید.
بافت‌ها، به‌خصوص بافت دیوارها، در این سبک نقشی کلیدی دارد. دیوارهای دکوراسیون داخلی مدیترانه‌ای دارای بافت‌هایی از طیف ظریف تا بافت‌هایی درشت و زبر می‌باشند که مثل دانه‌های شن و ماسه هستند. در مورد المان‌های پارچه‌ای مانند پرده و یا فرش و موارد دیگر، تأکید بر روی بافت‌هایی غنی، گران‌قیمت و سنگین است که در بافت‌های پشمی، ابریشمی و مخملی نیز قابل‌مشاهده است.


۲. مبلمان مورداستفاده سبک مدیترانه‌ای :



مبلمان سبک دکوراسیون مدیترانه‌ای دارای ابعادی غالباً بزرگ و با پایه‌هایی مستحکم، تم کلاسیک و روکش‌های نقش دار و یا چرمی می‌باشند. حکاکی‌های دستی بر روی بخش‌های چوبی مبلمان نیز در این دکوراسیون مشاهده می‌شود. همچنین از المان‌های فرفورژه‌ای مانند شمعدان، پایه‌های مبل، عناصر نورپردازی و موارد مشابه نیز در این نوع دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود. اگر سبک انتخابی شما برای این دکوراسیون یونانی است، میز و صندلی باید چوبی باشد و اگر اسپانیایی است، باید مبلمان‌ فرفورژه را در نظر داشته باشید.


۳. نورپردازی سبک مدیترانه‌ای :



نور یکی دیگر از شاخصه‌های مهم سبک مدیترانه‌ای به شمار می‌رود. نور همیشه به فراوانی در این سبک حضور دارد و همه فضاها را پر می‌کند. خانه‌های این سبک، عموماً پنجره‌های بزرگ دارند و نور را تا جایی که امکان دارد به فضای داخلی دعوت می‌کنند. برای بیش‌تر کردن میزان نور فضا می‌توان از رنگ‌های روشن‌تر در اجرای دکوراسیون استفاده کرد. همچنین می‌توان از پرداخت‌های صیقلی و براق و آینه‌ها برای انعکاس بیش‌تر نور کمک گرفت.


۴. کف‌پوش سبک مدیترانه‌ای :



کاشی‌هایی با طرح‌های سنتی و یا طرح‌های تکراری، از رایج‌ترین نوع کف‌پوش در فضاهای متناسب با این نوع پوشش در این سبک دکوراسیون می‌باشند. این کاشی‌ها دارای طرح‌های نقاشی شده با دست می‌باشند که خود مانند اثری هنری و آنتیک به جلوه گری می‌پردازند. رنگ‌های این کاشی‌ها الهام گرفته‌شده از پالت رنگی یونانی و یا رنگ‌های گرم و چشم‌نواز ایتالیایی است.


۵. پنجره‌ها و پرده‌های سرتاسری در سبک مدیترانه‌ای

در این نوع معماری، عموماً سقف ارتفاع زیادی ندارد و درعین‌حال، درب‌ها و پنجره‌ها دارای چارچوبی منحنی و قوس‌دار می‌باشند. به علت تأکید سبک مدیترانه‌ای بر روی تعامل افراد حاضر در داخل ساختمان با فضای محوطه بیرونی، در دکوراسیون مدیترانه‌ای حضور نور طبیعی با حجم بالا، از الزامات و بدیهیاتی است که در این سبک مشاهده می‌شود.

طراحی و دکوراسیون داخلی مدیترانه‌ای برای شرایط آب و هوایی مختلف و فصول مختلف، گزینه‌ای معقول و مناسب می‌باشد. جنس پرده‌ها و ظاهر آن‌ها مجلل و گران‌بها است که به دکوراسیون داخلی تمی لوکس می‌دهد و یا ساده و بی‌آلایش است که راحتی و شیک بودن را باهم دارد. این موارد در مجاورت با ستون‌های زیبای گچ کاری شده، دکوراسیون شمارا تا بیشترین حد ممکن مدیترانه‌ای می‌کند.


طراحی فضاها در سبک مدیترانه

۱. ورودی در سبک مدیترانه ‌ای

طاق‌های زیبا و جذاب نماد سبک مدیترانه‌ای هستند برای این‌که ورودی زیبا به سبک مدیترانه‌ای داشته باشید باید از در چوبی طاقی شکل که با گیاهان رونده سبزرنگ تزیین‌شده‌اند، استفاده کنید. برای این‌که به جذابیت فضایتان اضافه کنید از چند گلدان با گل‌های قرمز استفاده کنید. استفاده از سنگ‌های مرمر را برای کف‌پوش‌ها فراموش نکنید.


۲. نشیمن در سبک مدیترانه ‌ای

نشیمن زیبا و جذاب که به سبک مدیترانه‌ای طراحی می‌شوند جزو شادترین فضاها هستند به‌واسطه رنگ‌های زیادی که در آن استفاده می‌شود. ترکیب رنگ‌های شاد مثل ترکیب رنگ آبی و نارنجی و سبز باعث می‌شود تا حس و حال اتاق برای شما تداعی‌کننده حس دریا باشد. سبک مدیترانه‌ای طبیعت زیبای ساحلی را مهمان فضاهای داخلی و دکوراسیون منزل شما می‌کند.


۳. اتاق‌خواب در سبک مدیترانه‌ای

اتاق‌خواب مدیترانه‌ای ترجیحاً با کانسپت یونانی باید دارای رنگ‌های روشن و سفید باشد و با چوب دکوراسیون شود که شامل تخت خواب، صندلی و میز، کمد و دراور می‌شود. مبلمان در کانسپت ایتالیایی از آهن‌آلات مشکی ساخته می‌شوند. پایه‌های منحنی، پترن و الگوهای متقارن روی تخت و صندلی‌ها مواردی هستند که کانسپت ایتالیایی در اتاق‌خواب را تعریف و طراحی می‌کند.


۴. پذیرایی در سبک مدیترانه‌ای

اتاق نشیمن برای اوقات فراغت تمام خانواده به همراه دوستان و آشنایان طراحی می‌شود. در مناطق مدیترانه‌ای این دورهمی ها و جلسات با غذا همراه است، بنابراین اتاق نشیمن با فضای غذاخوری در ارتباط است و ترکیب می‌شود. در سبک مدیترانه‌ای میز آبجکت اصلی در این فضا است. در کانسپت یونانی صندلی و میزها و مبلمان از چوب ساخته می‌شوند ولی در ایتالیا مبلمان و میز و صندلی فرفورژه‌ای هستند.


۵. ‌حمام در سبک مدیترانه‌ای

در سبک مدیترانه‌ای دیوارها و سقف با تایل های سنگی تکمیل می‌شوند. توصیه می‌شود که از رنگ‌های مختلف در طراحی این فضا استفاده شود. برای مثال می‌توان دیوارها را با موزاییک‌های زردرنگ و کف را با کاشی‌های سرخ و قرمز طراحی کرد. مبلمان در حمام به قفسه و کابینت‌های باز و بسته، نگه‌دارنده حوله و لباس خلاصه می‌شود.

آشنایی با طراحی و دکوراسیون داخلی به سبک مدیترانه ای
4/5 از 12 رای