طراحی دکوراسیون داخلی به سبک هندی

  • 9 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
طراحی دکوراسیون داخلی به سبک هندی

سبک هندی یکی از جذاب‌ترین و هیجان‌انگیزترین سبک‌ها در طراحی داخلی به شمار می‌رود. با توجه به گستردگی این کشور و تأثیرات مختلف تاریخی و فرهنگی قسمت‌های مختلف آن با انواع مختلفی از دکوراسیون روبرو می‌شویم.

عناصر و ویژگی‌های دکوراسیون هندی

طراحی و دکوراسیون داخلی هندی با رعایت ۷ مورد جزء این سبک محسوب می‌گردد

1. رنگ‌های شاد در دکوراسیون هندی :



استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع یکی از مهم‌ترین نشانه‌های طراحی به سبک هندی است. هرچند استفاده از هم‌چین پالت وسیع رنگی بسیار هیجان‌انگیز است اما مراقب باشید که تنوع بیش‌ازحد رنگ نیز می‌تواند فضایی آشفته برایتان بسازد.

از رنگ‌های تن طبیعت مثل زرد، قهوه‌ای پررنگ یا پرتقالی تیره برای دیوارها و از رنگ‌های زرد و صورتی با طیف درخشان و رنگ‌های آبی و سبز برای صندلی‌ها و کوسن‌ها استفاده کنید. همچنین می‌توانید با انتخاب یکرنگ خنثی برای بیس و استفاده از رنگ‌های جیغ برای وسایل رنگ بازی کنید.

۲. مبلمان چوبی در دکوراسیون هندی :


یکی دیگر از عناصر مهم سبک هندی استفاده از مبلمان چوبی می‌باشد. برای جلوه بهتر از مبلمان دست‌ساز با پایه‌ها و زوایای منحنی استفاده کنید و از تزیینات عاجی غافل نشوید. یک قطعه را قطعه اصلی در نظر گرفته و با استفاده از قطعات کوچک‌تری که در کنار آن‌ها قرار می‌دهید فضا را تزئین کنید. قطعات چوبی زیادی با سبک هندی وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید مثل قفسه‌های چوبی، پاف و حتی قفس پرنده.


۳. کابینت‌های دکوراتیو سنتی در چیدمان هندی

مثل بیشتر عناصر دکوراتیو هندی کابینت‌های سنتی نیز ترکیب فوق‌العاده‌ای از زیبایی و کاربردی بودن دارند. این کمدها و کابینت‌ها با رنگ‌هایی روشن و جسورانه با تزئیناتی از جنس آینه، عاج، سنگ و فلز در نشیمن، آشپزخانه و اتاق‌خواب استفاده می‌شوند و به‌کارگیری آن‌ها در کنار عناصر چوبی حس و حال فضا را تلطیف می‌کند.

۴. فضاهای عمومی غیررسمی در سبک هندی

هسته اصلی خانه‌های سبک هندی حالت منعطف داشته و فضاهای غیررسمی دارند که با استفاده از مبلمان و وسایل دکوراتیو با ارتفاع‌های کوتاه و بلند مثل زیر پایی و پاف در کنار کنسول‌ها حال و هوایی آرامش‌بخش دارند.

۵. دکورهای دست‌ساز هندی :



یکی دیگر از جذابیت‌های سبک هندی استفاده از دست سازه‌هایی است که با توجه به تنوع و خلاقیت بیش‌ازاندازه این محصولات در هند، این امکان را به وجود می‌آورد که اشخاص با سلایق و دکوراسیون‌های متفاوت از آن‌ها استفاده کنند.

گلدان‌های سفالی، مجسمه‌های چرمی، ظروف و جعبه‌های دکوراتیو با چوب صندل، فلز و سنگ مرمر برکنار ظرف‌ها و چراغ‌هایی از جنس برنج محبوب‌ترین این اقلام هستند.


۶. پارچه‌های دست‌باف

همه می‌دانیم که هند یکی از مهم‌ترین تولیدکننده‌های پارچه به‌حساب می‌آید و پارچه‌ها نیز به‌عناوین‌مختلف در دکوراسیون استفاده می‌شوند. پرده‌های بلند دکوراتیو، پرده‌های تخت یا کاناپه نشیمن می‌تواند حس ماندگاری و آرامش را به فضا وارد کند. همچنین پارچه‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر مبلمان در هر خانه‌ای به شمار می‌روند. پارچه‌های مرغوب مانند ابریشم در وسایل تزئینی و کوسن‌ها استفاده‌شده، برای نشیمن‌ها از پارچه‌هایی مثل کتان استفاده می‌کنند و درنهایت برای پاف و زیر پایی‌ها نیز از پارچه‌ها معمولی‌تر استفاده می‌شود.

۷. نقوش و طرح‌های پیچیده

طرح و نقش‌ها بخش جدایی‌ناپذیر طراحی داخلی هند هستند. این طرح‌ها شامل گل‌وبته‌های هندی شده، نقوش پیچیده ماندالا و عناصر الهام گرفته از طبیعت مثل گل، پرندگان و حیوانات هستند برخی از این نقوش عمیقاً ریشه در مصادیق فرهنگی و مذهبی دارند. نقوش پیچیده را می‌توانید از طریق میزهای منبت، نرده‌ها و حصارهای تزئین شده یا سرامیک و کف‌پوش‌ها وارد خانه ‌کنید.


طراحی دکوراسیون داخلی به سبک هندی
5 از 8 رای