تاثیر رنگ ها در طراحی و دکوراسیون

  • 5 آذر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
تاثیر رنگ ها در طراحی و دکوراسیون

 رنگ اتاق در جلوه دکوراسیون داخلی نقش فزاینده ای داشته و می تواند حالات و افکار ما را تحت تاثیر قرار دهدرنگ اتاق در خانه ی هر شخص، بازتاب مستقیمی از شخصیت شما دارد. هرچند اکثر ما ممکن است وقت زیادی را صرف فکر کردن درباره رنگ اتاق نکنیم،

رنگ به روش های زیادی برروحیه مردم تاثیر می گذارد، این اثرات بستگی به سن، جنسیت،   قومیت  و اقلیم و... دارد. با این حال بعضی رنگ ها با استفاده از تغییراتی که از سایه ها و تن یک رنگ بدست می آید، واکنش مشابهی از اکثر مردم دریافت می کنند. علت اینکه انتخاب رنگ در دکوراسیون داخلی بسیار مهم است.  افرادی که در یک خانه زندگی می کنند آن خانه را با انتخاب رنگ هایی که بازتاب شخصیت و سلیقه شان است، زیبا می سازند. این که رنگ هایی را که دوست دارید را ترکیب کنید تا یک هارمونی خوشایند به دست بیاید یک ترفند و هنر است  


رنگ ها در دکوراسیون داخلی به سه روش اساسی عمل می کنند:

۱- فعال(قرمز و نارنجی و)

۲- غیر فعال(ابی و سبز )

۳- خنثی(سیاه، سفید،خاکستری)

های روشن، پر نوری و گستردگی را دارا هستند و ترکیب اتاق ها به نظر بزرگ تر و روشن تر می آید. رنگ های تیره پیچیده و گرم هستند؛ آنها اتاق های بزرگ را با ظاهری صمیمی تر ارائه می دهند.

 

:انتخاب درست رنگ در دکوراسیون داخلی

در طراحی دکوراسیون داخلی هر رنگ یک اثر روانی خاص دارد. درباره ی اینکه چگونه بعضی رنگ ها در شما احساسی ایجاد می کنند، فکر کنید؛ آنها می توانند تمام احساسات را از آرامش تا خشم تحت تاثیر قرار دهند. برای ایجاد هماهنگی در دکوراسیون داخلی منزل و ایجاد آرامش رنگ ها را خردمندانه انتخاب کنید؛ بعضی از رنگ ها اگر زیاد استفاده شوند، امکان ایجاد اثرات معکوس بر روحیه افراد داشته باشند.

هنگامی که مبلمان، فرش، پرده و کاغذ دیواری و.... بقیه وسایل مورد علاقه خود را پیدا کردید، در طراحی داخلی هر اتاق تعداد رنگ را به سه یا چهار رنگ محدود کنید. تعداد رنگ که از حد بگذرد، اتاق شلوغ و بهم ریخته به نظر می رسد. رنگ نسبتا ارزان است و سریع تر از هر چیزی اتاق را دگرگون می کند، همچنین شما با کمی تجربه می توانید از عهده ی آن بر بیایید.

 

۱-تاثیر رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی :

رنگ قرمز سطح انرژی یک اتاق را افزایش می دهد. عاشقانه ترین رنگ؛ هیچ رنگ  دیگری مانند این رنگ آدرنالین را بالا نمی برد. این یک انتخاب خوب در دکوراسیون داخلی است برای زمانی که می خواهید هیجانات را تحریک کنید به خصوص در شب. در اتاق نشیمن یا اتاق ناهارخوری، رنگ قرمز افراد را به یکدیگر نزدیک کرده و به گفتگو تحریک می کند. در یک ورودی رنگ قرمز یک تاثیر اولیه قوی ایجاد می کند.


ویژگی رنگ قرمز در دکوراسیون داخلی  :

 ۱- فشار خون و سرعت تنفس و ضربان قلب را بالا می برد.  

۲-این رنگ معمولا برای دکوراسون داخلی اتاق خواب ها خیلی هیجان آور مطرح می شود،

۳- اما اگر به طور معمول شما از اتاق خواب برای خوابیدن و در تاریکی استفاده می کنید.

۴-رنگ های اتاق را با نور چراغ خواب خواهید دید، زمانی که رنگ به شکل مات شده پدیدار خواهد شد؛ باشکوه و رویایی.

 

۲-طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ زرد:

رنگ زرد هم لذت نور خورشید را گرفته و هم شادی معاشرت کردن را. این یک انتخاب عالی برای طراحی دکوراسیون داخلی آشپزخانه، اتاق غذاخوری و حمام است، جایی که انرژی زا و امید بخش است. در راهروها و ورودی ها و فضاهای کوچک، رنگ زرد می تواند احساس گستردگی و استقبال را القا کند.




ویژگی رنگ زرد :

۱- زرد یک رنگ شاد و فعال می باشد.

 مطالعات نشان میدهد که افراد در محیط های زرد رنگ بیشتر احتمال دارد که کنترل خود را از دست بدهند. ۲-رنگ خوبی برای طرح رنگ اصلی نیست.

۳- نوزادان در اتاق های زرد رنگ بیشتر گریه می کنند. 

۴-در مقیاس بزرگی این رنگ تمایل به ایجاد احساس ناامیدی و خشم دارد. 

۵-در رنگ درمانی اعتقاد بر این است که رنگ زرد برای تحریک اعصاب و پاک سازی بدن است.

 

۳-نقش رنگ آبی در دکوراسیون داخلی:

در دکوراسیون داخلی محیط های اجتماعی منزل مانند اتاق خانواده، اتاق نشیمن یا آشپزخانه های بزرگ برای ترغیب افراد به آرامش، رنگ های آبی گرم تر مانند رنگ آبی پروانش، یا آبی روشن تر مانند آبی نیلگون و فیروزه ای را در نظر می گیرند.، زمانی که سایه هایی از آبی ملایم به عنوان رنگی اصلی یک اتاق استفاده می شود. آبی تیره دارای اثر متضاد است، احساس افسرگی و غم و اندوه را فرا می خواند. بنابراین از رنگ های آبی تیره در طرح رنگ اصلی استفاده نکنید.

 می تواند سردی(افسردگی) ناخوشایندی روی دیوارها و مبلمان در سراسر فضا بی اورد به ویژه در یک اتاق که نور طبیعی کمی دریافت می کند. اگر شما رنگ آبی روشن را به عنوان رنگ اصلی برای دکوراسیون داخلی یک اتاق انتخاب کنید، باید آن را با رنگ های گرمی که برای مبلمان و پرده ها انتخاب می کنید، متعادل کنید.


ویژگی های رنگ آبی در دکوراسیون داخلی  :

۱- رنگ آبی در دکوراسیون داخلی منزل می تواند آرامش بخش باشد.

۲-رنگ آبی فشار خون، سرعت تنفس و ضربان قلب را کاهش میدهد .

۳-به همین دلیل آن را آرام کننده، آرامش بخش و صلح آمیز در نظر می گیرند .

۴-اغلب برای طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب و حمام توصیه می شود از رنگ آبی استفاده شود .


۴-نقش رنگ سبز در دکوراسیون داخلی:

در طراحی دکوراسیون داخلی رنگ سبز را آرام ترین رنگ برای چشم ها مطرح می کنند. ترکیب خصوصیت طراوت رنگ آبی و طرب رنگ زرد؛ سبز تقریبا مناسب هر اتاقی در خانه است. در دکوراسیون داخلی آشپزخانه، رنگ سبز برای همه چیز آرامش بخش است؛ 


ویژگی رنگ سبز در دکوراسیون داخلی  :

۱-رنگ سبز زمانی که به عنوان زمینه ی اصلی برای دکوراسیون داخلی فضا استفاده می شود دارای اثر آرام بخش است.

۲- سبز استرس را می کاهد و برای تمدد اعصاب به افراد کمک می کند. 

۳-همچنین این باور وجود دارد که سبز به باروری کمک می کند، پس یک انتخاب عالی برای اتاق خواب است.

۴-در اتاق خانواده یا اتاق نشیمن، رنگ سبز مشوق باز کردن گره های روحی ست و گرمای کافی برای ترویج آسودگی و با هم بودن را نیز داراست.

 

 آرامش رنگ آبی را دارد بدون ایجاد سردی در فضا

۵-نقش رنگ بنفش در دکوراسیون داخلی :

رنگ بنفش در تیره ترین نمونه هایش ( برای مثال بادمجانی) گرانبها، دراماتیک و ارزشمند است. این رنگ با تجمل و خلاقیت در ارتباط است؛ در طراحی داخلی رنگ بنفش به عنوان یک تاکید یا رنگ ثانویه به طرح عمق می بخشد. ورژن های روشن تر بنفش مثل بنفش کم رنگ اسطخودوسی و یاسی، همان خصوصیت آرامش بخش آبی را به اتاق خواب می دهد، اما بدون خطر احساس سردی و بی روحی.


6-طراحی دکوراسیون داخلی با رنگ نارنجی:

هرچند این رنگ برای دکوراسیون داخلی اتاق نشمن یا اتاق خواب ایده ی خوبی نیست اما یک انتخاب عالی برای سالن ورزشی است؛ این رنگ تمام احساساتی را که شما در طول جریان تناسب اندام خود نیاز به رهاسازی آن دارید، به ارمغان می آورد.


ویژگی رنگ نارنجی :

۱-سطح انرژی را افزایش میدهد.

۲-به درمان شش ها کمک می کند.

۳-رنگ نارنجی در دکوراسیون داخلی تداعی کننده ی هیجان و شور و شوق است، و یک رنگ انرژی زاست. 

 

۷-استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون داخلی:

رنگ های خنثی (سیاه، سفید، خاکستری، قهوه ای) رنگ های اساسی جعبه ابزار یک دکوراتیو هستند. همه ی طرح های خنثی، چه مد باشند و چه نباشند، حسن شان در انعطاف پذیری شان نهفته است: 


در دکوراسیون داخلی فضاها بهتر است از طیف سیاه و سفید به مقدار کم استفاده شود در حد یک تاکید. در واقع بعضی کارشناسان مدعی اند که هر اتاقی نیاز به کمی(لمس) سیاه و سفید در پایه ی طرح رنگ دارد تا به آن عمق بدهد. برای آسان تر کردن کار، به مهمترین ابزار کار طراحان داخلی، یعنی چرخه رنگ، اعتماد کنید.

 

۸-تاثیر رنگ زرشکی در دکوراسیون داخلی:


رنگ زرشکی در دکوراسیون داخلی می تواند برخی افراد را تحریک پذیر کند. با استناد به احساس خشم و خصومتی که بر می انگیزد، این رنگی است که به عنوان رنگ اصلی اتاق باید از آن اجتناب کرد. نشستن طولانی مدت در اتاقی که به رنگ زرشکی است، به احتمال زیاد بر صلح و آرامشی که برای ایجاد آن در خانه تلاش می کنید، تاثیر می گذارد.

استفاده از رنگ زرشکی تحریک پذیری افراد را بالا می برد.

 

تاثیر رنگ سقف در دکوراسیون داخلی: 

 یک ششم فضای یک اتاق را  سقف نمایش می دهد. اما اغلب آن را بیشتر از یک پوشش سفید رنگ در نظر نمی گیرند. در حقیقت برای چند دهه، رنگ سفید نه تنها صحیح ترین بلکه بهترین انتخاب برای سقف در نظر گرفته شد.

به عنوان یک قاعده کلی در طراحی دکوراسیون داخلی، سقفی که روشن تر است، احساس می کنیم بالاتر است و سقف تیره تر را احساس می کنیم پایین تر است. پایین تر بودن الزاما به معنی تنگ تر بودن فضا نیست: سقف بصری کاهش می یابد که می تواند صمیمت و گرمی را برگرداند. به عنوان یک قانون کلی، دیوارهای تیره باعث می شوند اتاق کوچکتر به نظر برسد ودیوار های روشن به نظر اتاق را بزرگتر نشان می دهند.

تاثیر رنگ ها در طراحی و دکوراسیون
5 از 3 رای