ساندویچ پانل چیست؟ مزایا، کاربرد و انواع آن کدامند؟

  • 7 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
ساندویچ پانل چیست؟ مزایا، کاربرد و انواع آن کدامند؟

هرجا نیاز به استقامت بالا و وزن کم یک سازه باشد، نام ساندویچ پانل به میان می‌آید. ساندویچ پانل درواقع یک سازه سبک است که دارای دو نوع سقفی و دیواری است. ساندویچ پانل نوعی پنل با کاربرد عایق سازی است. این پنل‌های کامپوزیت آلومینیوم، در ساختمان‌سازی مورداستفاده قرار می‌گیرند و به علت شباهت ساختاری آن و لایه‌ای بودنشان، به آن ساندویچ پنل یا ساندویچ پانل گفته می‌شود. ساختار ساندویچ پنل متشکل از دو بخش لایه‌های بیرونی و لایه داخلی نرم و منعطف است که این لایه داخلی نقش اصلی در عایق سازی را ایفا می‌کند. لایه‌های بیرونی نقش محافظتی دارند و از جنس آلومینیوم است.

لایه بیرونی در ساندویچ پانل به دو فرم صاف و عاج دار است که نمونه عاج دار سطح بیرونی، به علت ساختار خود، تحمل وارده بر سطح ساندویچ پانل را بالا می‌برد. لایه میانی این پنل‌ها از جنس چسب پلی یورتان است. درنهایت لایه داخلی و منعطف ساندویچ پانل‌ها که نقش اصلی را ایفا می‌کند، از جنس موادی مانند پشم‌شیشه، پشم‌سنگ، پلی اورتان و یا پلی استایرن است. ساندویچ پنل به‌صورت پیش‌فرض و پیش‌ساخته دولایه بیرونی آلومینیومی را دارد، اما می‌توان در صورت تمایل، نمونه تنها یک سمت آلومینیومی آن را سفارش داد.

ضخامت ساندویچ پانل به نسبت کم بوده و از این لحاظ فضای کمتری را اشغال می‌کند و فضای مفید بیشتری باقی می‌گذارد. ضخامت این نوع پنل‌ها قابل سفارش بوده و از ۴ الی ۲۵ سانتی‌متر متغیر است.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل

  •  ساندویچ پانل‌ها عایقی با کاربرد مشابه، وزن کمتر دارد.
  • ساندویچ پانل دارای طول عمر مفید بالایی است.
  • سرعت اجرا به علت وزن پایین آن بالاتر و هزینه حمل‌ونقل پایین‌تر است.
  • ازنظر اقتصادی بسیار مقرون‌به‌صرفه و ارزان و باکیفیت است.
  • عایق صوتی و عایق حرارتی و عایق رطوبتی ساندویچ پانل‌ها امنیت ساختمان را در برابر آسیب‌های بعد از حوادثی مانند زلزله بالا می‌برد.
  • وزن بالای مصالح به‌کاررفته در ساختمان همیشه می‌تواند درصد خطر وارده در حوادث را برای ساکنین آن بالا ببرد و ازاین‌رو، وزن کم ساندویچ پانل، به‌خوبی این ضعف را کاهش می‌دهد.
  • هزینه‌های لازم برای زیرسازی را به نسبت قابل‌توجهی کم می‌کند که این امر بر روی هزینه تکمیل ساختمان نیز تأثیر می‌گذارد.
  • مواد تشکیل‌دهنده ساندویچ پانل در تمامی اقلیم‌ها برای استفاده مناسب می‌باشد.
  • دیگر ویژگی‌های متمایزکننده این محصول، قابلیت شستشو، نصب و راه‌اندازی آسان و قیمت مناسب آن به نسبت نمونه‌های مشابه است.
  • ساندویچ پانل متفاوت در طرح و رنگ می‌باشد. همچنین سهولت در تغییر و تعویض پنل‌ها امکان استفاده از آن را به‌عنوان دیوار نما بالا می‌برد.
  • ساندویچ پانل ضد قارچ، کپک و پوسیدگی است و از این لحاظ برای پیاده‌سازی در تأسیسات که شرایط متفاوتی نسبت به فضاهای عادی دارند، گزینه مناسبی خواهد بود.

انواع ساندویچ پانل

۱. ساندویچ پنل پلی یورتان

این نمونه عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی بوده و مقاومت بالایی در برابر وزن وارده دارد. علاوه بر این نسبت به نمونه‌های دیگر وزن کمتری دارد و قیمت آن نسبت به نمونه‌های دیگر بالاتر است.

۲. ساندویچ پنل پلی استایرن

پانل پلی استایرن سطح پایین‌تری از مقاومت صوتی و حرارتی را ارائه می‌دهد، اما در عوض وزن کمتر و قیمت پایین‌تری دارد. لایه مرکزی این نوع ساندویچ پنل یونولیت است. این نوع ساندویچ پانل به علت اشتعال‌پذیری، مناسب عایق‌های حرارتی نیستند.

۳. ساندویچ پنل پشم سنگ

این نوع ساندویچ پنل علاوه بر خواص مشترک بین نمونه‌های دیگر، بیشترین ضریب ضد احتراق در نمونه‌های عایق حرارتی را دارد. این نمونه به علت نقطه‌ضعف نفوذپذیری در برابر آب، مناسب فضاهایی با رطوبت بالا و مرطوب نمی‌باشد.


کاربرد ساندویچ پانل

در ساخت کانکس‌ها، کانتینرها، سازه‌های فلزی، سوله، انبارها و کارخانه‌های صنعتی نیز از ساندویچ پنل‌ها به علت ویژگی‌های متمایزکننده آن استفاده می‌شود.
همچنین از ساندویچ پانل برای دیوار و سقف فضاهایی مانند سردخانه‌ها، سرویس‌های بهداشتی، سالن‌های تولیدی، هتل‌ها، مدارس، درمانگاه‌ها و واحدهای امدادی سیار، سالن‌های ورزشی، اتاق‌های اداری و... استفاده می‌شود.
ساندویچ پانل را می‌توان به‌راحتی در بین لوله‌های آب و فاضلاب و کابل‌های برق پیاده‌سازی کرد که علت این امر نیز انعطاف بالای آن است.

ساندویچ پانل چیست؟ مزایا، کاربرد و انواع آن کدامند؟
5 از 44 رای