نصب کاغذ دیواری

  • 9 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
نصب کاغذ دیواری

کاغذدیواری یکی از محصولات پرکاربردی است که در طراحی و دکوراسیون داخلی استفاده می‌شود و به سبب تنوع در طرح و نقش، قابلیت انطباق با انواع سبک‌های دکوراسیون را دارد، به همین علت بسیاری از افراد را با سلیقه‌های مختلف به خود جلب کرده است. همچنین از آن می‌توان برای فضاهای مختلف اداری، تجاری و مسکونی استفاده نمود.

ابزارآلات موردنیاز نصب کاغذدیواری :


  1. میز کار
  2. قلم‌موی بزرگ
  3. کاردک پلاستیکی
  4. تیغ موکت بری
  5. خط کش 

مراحل نصب کاغذدیواری :



پس از فراهم کردن موارد و ابزارهای موردنیاز نصب، نوبت به بازبینی و زیرسازی دیوار می‌رسد، اگر دیواری که قصد دارید آن را کاغذدیواری کنید، نم داشته باشد باید علاوه بر نم، ریشه و منبع نم را نیز از بین ببرید تا کاغذدیواری‌ها پس از نصب دچار مشکل نشوند، کلید و پریزها را بازکنید و قسمت‌های نم‌دار را با کاردک فلزی بتراشید و تا چند سانتیمتر این کار را ادامه دهید. 


۱. زیرسازی


تمام گچ‌های خیس را با کاردک از دیوار جدا کنید تا به قسمتی که نم ازآنجا شروع می‌شود، برسید و مشکل را برطرف نمایید، سپس مجدداً دیوار را گچ کنید، توجه داشته باشید که می‌توانید از افرادی که متخصص برطرف کردن نم دیوار هستند کمک بگیرید. مطمئناً آن‌ها این کار را بهتر از شما انجام خواهند داد، با فرض اینکه نم دیوار را از بین برده و دیوار نیز کاملاً خشک‌شده است ادامه می‌دهیم، قسمت‌هایی را که به‌تازگی گچ کرده‌اید را باید روغن الیف (روغنی است برای زیرسازی پیش از رنگ که در رنگ‌فروشی‌ها موجود است) بزنید، اگر هم کل دیوار اصلاً رنگ نشده است و به‌طور کامل گچ است، باید کل دیوار را روغن الیف بزنید، پس از اتمام این مرحله، دیوار را بازبینی کنید تا احیاناً ترک یا شکافی روی آن وجود نداشته باشد. اگر وجود داشت، بایستی با بتونه آن را از بین ببرید.



پس از بتونه‌کاری به‌احتمال‌زیاد، دیوار پر از لک شده است، برای اینکه این لکه‌ها ممکن است حتی پس از نصب کاغذدیواری‌ها نیز دیده شوند، دیوار را یکدست رنگ‌روغن در حد آستر بزنید تا دیوار یکنواخت‌تر شود. محلولی رقیق از چسب کاغذدیواری و کمی سریش درست کنید و آن را با قلم‌موی بزرگ به دیوارها بزنید تا گردوغبار احتمالی از روی دیوار زدوده شود و کاغذدیواری‌ها در هنگام نصب محکم به دیوار بچسبند. رادیاتورها و شوفاژ و کلید پریزها را بازکنید تا بتوانید پشت آن‌ها را کاغذدیواری کنید.


۲. آماده‌ سازی کاغذ دیواری :


وسایل منزل را حدوداً تا ۱ و نیم متر از دیوار فاصله دهید تا فضای کافی برای قرار دادن یک چهارپایه یا نردبان وجود داشته باشد؛ برای شروع می‌توانید به‌جای میز کاغذدیواری از میز ناهارخوری استفاده کنید یا به‌جای خط کش بلند، از یک وسیله شبیه خط کش که مطمئن هستید صاف است، استفاده کنید.

چسب کاغذدیواری را که چسبی آماده است و شبیه به گچ است را باید باکمی آب و چسب چوب مخلوط‌کنید تا آماده استفاده شود، دقت داشته باشید که کیفیت چسب کاغذدیواری بسیار حائز اهمیت است پس سعی کنید تا بهترین نوع آن را انتخاب نمایید، نصاب‌های کاغذدیواری مته‌ای که سر آن شبیه پروانه است را به دریل متصل می‌کنند و آن را در سطل چسب فرومی‌برند و با روشن کردن دریل، عملی شبیه به هم زن آشپزخانه اتفاق می‌افتد و به علت سرعت‌بالا و یکنواخت، چسب به‌خوبی مخلوط می‌شود و کمتر زیر آن حباب هوا باقی می‌ماند، هنگام مخلوط کردن چسب ترکیب به‌دست‌آمده بسیار یکدست و عالی خواهد بود.

 

۳. نصب کاغذدیواری


  1. ابتدا کاغذدیواری را به‌اندازه ۵ تا ۱۰ سانتیمتر بزرگ‌تر از ارتفاع دیوار برش می‌زنیم و روی میز کار قرار می‌دهیم، فقط قواره اول را باید این‌طور برش بزنید، زیرا رول بعدی را با توجه به طرح کاغذدیواری باید برش زد.
  2. بعد از چسباندن قواره اول کاغذدیواری به دیوار، اگر کاغذدیواری طرح دار باشد و به‌طورکلی ساده نباشد، مجبور هستیم قواره دوم را طوری ببریم تا طرح‌ها در ادامه هم قرار بگیرند و این روش نصب را ادامه می‌دهیم.
  3. پس از برش دادن کاغذدیواری‌ها به‌اندازه یک رول کامل، بهتر است آن‌ها را چسب بزنید و نصب کنید و سپس به سراغ رول‌های بعدی بروید، چون ممکن است نصب کاغذدیواری‌ها طول بکشد و چسب آن‌ها خشک شود، برای چسب زدن کاغذدیواری‌ها با قلم‌موی بزرگ از مرکز کاغذدیواری به سمت لبه‌ها این کار را انجام بدهید و لبه‌ها را زیاد چسبی نکنید، بعد از چسب زدن، قسمت‌های چسب خورده کاغذدیواری را روی‌هم بگذارید تا ۱۰ دقیقه بماند.
  4. کاغذدیواری را از سمت بالای دیوار به سمت پایین شروع به نصب کنید، اولین قواره را که عمود نصب کنید، باقی قواره‌ها خودبه‌خود عمود نصب خواهند شد، با کاردک پلاستیکی چسب کاغذدیواری را از مرکز به سمت بیرون کاغذ هدایت کنید، پس از چسب زدن یک قواره، با تیغ و به کمک همان کاردکی که در دست دارید و یا با قرار دادن خط کش بلند، لبه بالایی کاغذدیواری را که اضافی است را برش بزنید، اگر کاغذدیواری‌هایی که چسب زده‌اید و به حال خود رها کرده‌اید بیشتر از ۱۵ دقیقه به همان شکل باقی بمانند، خراب می‌شوند یا به‌عبارت‌دیگر به حدی کش می‌آیند که دیگر قابل‌استفاده نمی‌باشند. در آخر، به کمک یک اسفنج کاملاً تمیز و نم‌دار برای پاک کردن چسب‌هایی که از بین درزها بیرون آمده‌اند استفاده کنید.



نصب کاغذ دیواری
5 از 2 رای