یراق آلات پنجره

  • 26 آذر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
یراق آلات پنجره

یراق آلات پنجره یکی از مهمترین اجزا  در پنجره های دو جداره یو پی وی سی و پنجره آلومینیومی میباشند. در هر پنجره با توجه به نوع پنجره، جهت حرکت  پنجره و شعاع بازشو آن و بسته به ابعاد ه درلنگه بازشو، مکانیزم مخصوص وجود دارد که سهولت در استفاده و تنوع زیادی در یراق آلات وجود دارد  .


یراق آلات پنجره عبارتند از :

۱-لولاها: 


لولا مهمترین نقش را در یراق‌آلات ایفا می‌کند. چرا که لولاها تمامی وزن لنگه بازشو که حد متوسط بین ۳۰ تا ۷۰ کیلوگرم است را تحمل می‌کنند و در صورتی که از لولاهای استاندارد استفاده نشوداحتمال شکستن لولا بسیار بالاست و باعث به بار آمدن خسارات مالی و حتی جانی خواهد شد. استفاده از لولاهای تنظیمی به جای لولاهای ۷۰ با ۱۰۰ میلیمتری در ساخت در و پنجره الزامی بوده چرا که این نوع از لولاها (لولاهای تنظیمی) قادر خواهند بود تا وزن ۱۳۰ کیلوگرم را به راحتی تحمل کنند.

 

۲-قفل: 


 یکی دیگر از مهمترین قطعات در یراق‌آلات در و پنجره دوجداره، قفل محسوب می‌شود. عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت این قطعه موجب از کار افتادن چرخ دنده‌ها و افزایش فشار بر روی دستگیره‌ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر قفل(اسپانیولت) شده و در نتیجه باعث از کار افتادن درب و پنجره می شود.


۳-سیلندر : 

یکی دیگر از یراق‌آلات در و پنجره دوجداره سیلندرها هستند. بهترین نوع سیلندر از جنس برنج همراه با روکش آلومینیوم تهیه می‌شود. نوع سیلندر مصرفی بستگی به سایز و آکس و نوع پروفیل در و پنجره دارد. باید توجه کرد که برای امنیت بیشتر در هنگام خارج کردن کلید از سیلندر، قسمت اهرم مرکزی سیلندر باید از مرکز خارج شود تا در هنگام سرقت و در موقعی که درب قفل است سیلندر خارج نشود.


۴-زبانه :

 طراحی زبانه در هر دو مدل کوتاه و بلند باید طوری باشد که در موقع باز و بسته شدن در و پنجره زبانه در جای خود قرار گیرد و از فشار به روی لولاها جلوگیری کند.


۵-زوار:

جای پیچ دستگیره که باید از مقاومت کافی بر خوردار باشد که دچار شکستگی نشود و برای پنهان ماندن جای پیچ پس از نصب باید روکش پلاستیکی مخصوصی روی آن قرار داد


۶-اسپانیولت: 


مهمترین قطعه و بخش اساسی  از یراق آلات پنجره  همان اسپانیولت است و عدم استفاده از آلیاژ مناسب و استاندارد در ساخت آن موجب از کار افتادن چرخ دنده ها و افزایش فشار بر روی دستگیره ها و همینطور باعث عدم حرکت فنر اسپانیولت و در نتیجه باعث از کار افتادن درب میگردد-.

یراق آلات پنجره
5 از 3 رای