کناف چیست و انواع صفحات کناف

  • 2 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
کناف چیست و انواع صفحات کناف

کناف در صنعت ساخت و ساز یکی از مهمترین بخش های صنعت در جهان با ویژگی های منطقه ای مشخص است و همچنین این صنعت برای مدت طولانی تحت تاثیر رقابت در هزینه ها بوده است، کناف صفحاتی دارای روکش گچی توسط فرآیندهایی به یکدیگر هم متصل شده و کناف را تشکیل میدند.

کناف به عنوان برند پیشرو در زمینه ی ساخت و ساز خشک در سطح ایران و جهان شناخته شده و با استقبال روز افزون سازندگان مواجه شده است.یکی از مهم ترین دلایل استقبال از کناف حذف ملات و اتصالات پیچی و سرعت و کیفیت بالا، توام با قیمت مناسب می باشد. کناف یا گچ برگ نوعی سقف کاذب می باشد که در آن از پنل‌های گچی یا غیر گچی پیش ‌ساخته استفاده می‌شود که توسط پروفیل‌های سرد نورد شده خاصی به سقف سازه‌ای متصل می‌شوند.


سقف های کاذب کناف را با توجه به مزایای فراوان آن از سرعت اجرای بسیار مناسبی برخوردار است و از لحاظ مقدار هزینه هم سرعت نصب و پرت کم کار را می توان مزیت اقتصادی این نوع محصول دانست. تنها ایراد این نوع سقف را میتوان کمبود گروه های متخصص و مجرب آموزش دیده این نوع سقف دانست که باعث کاهش کیفیت سقف اجرا شده و خارج شدن از معیار های استاندارد می شود و ممکن است در طولانی مدت موجب: 

۱.تغییر شکل های بیش از حد پنل های گچی کناف

۲.ترک خوردن بتونه بین درزها

۳.شکست گوشه پنل ها

۴.شکست و ترک در قسمتی از خود پنل ها

۵.خروج پنل های کناف، از تراز هم سطح با یکدیگر بشود


مزایای اجرای کناف :

۱.عایق صوت بودن پنل های گچی کناف

۲.بررسی وزن  کناف و مزیت کاهش وزن سقف با استفاده از سقف کاذب 

۳.سبکی در سازه

۴.سرعت بالای نصب

۵. پایداری در برابر زلزله

۶. اقتصادی بودن

۷. مقاوم در برابرآتش سوزی

۸. فراهم کردن مسیر عبور تاسیسات و امکان دسترسی به آنها

۹. بهسازی حرارتی و جلوگیری از اتلاف انرژی

۱۰. بهسازی صوتی با اجرای پنل های کناف


انواع صفحات کناف :

                                    

1.(RG  ) کناف معمولی

2.(MR  ) کناف مقاوم در برابر رطوبت

3.(FR  ) کناف مقاوم در برابر حریق

4. ( FM ) کناف مقاوم در برابر حریق و رطوبت

 

فرآیند تولید تولید صفحات روکش دار گچی کناف :


صفحات روکش دار گچی در طی یک فرآیند به هم پیوسته تولید می شود. دوغاب گچ که مخلوطی از گچ استاکو (Stucco)، آب و سایر افزودنیهای مورد نیاز است پس از مخلوط شدن در مخلوط کن به وسیله خروجی های متعدد بر روی کاغذ مخصوص پخش می شود.

در این وضعیت کاغذ زیرین، سطح رویی و کاغذ فوقانی، سطح پشتی صفحات تولید شده را تشکیل می دهد. صفحه تولیدی با عبور از قطعات و مراحل مختلف دارای نوع لبه و ضخامت مورد نیاز خواهد شد. کاغذ رویی علاوه بر سطح بیرونی صفحه قسمت های دیگری نظیر لبه ها و بخش کوچکی از پشت صفحه را نیز  می پوشانند.

بعد از شکل پذیری این صفحه نیز از تعدادی قطعات تنظیم کننده عبور کرده که در این مرحله ضخامت صفحات تعیین می شود.

در طی این مدت گیرش و سختی صفحه افزایش می یابد و در مرحله چاپ؛ مشخصات محصول مانند نوع صفحه، ضخامت، زمان تولید و استاندارد مربوطه روی آن ثبت می شود.
در مرحله برش نوار پیوسته صفحات تولید شده به طول های مورد نیاز و استاندارد برش داده شده و پس از آن به سمت کوره خشک کن هدایت و آب اضافی آن به آرامی تبخیر می شود. این صفحات پس از خشک شدن بسته بندی شده و به محل انبار یا پروژه حمل می شود.


نحوه اجرای سقف کناف

ابتدا آماده سازی جهت اجرای کار به این صورت است که با توجه به اجرای کار در سقف نیاز به زیرپایی برای دسترسی به سقف می باشد برای این کار در کارگاه با قرار دادن الوار بر روی بشکه های خالی یک شبکه از زیر پایی ها برای دسترسی به سقف ایجاد می کنند.


سقف های کناف را در دو شیوه شبکه بندی زیرسازه فلزی انجام می شود که عبارتند از :

1.سقف کاذب با سازه گذاری دو طرفه :


ساختار این سقف که یک زیر سازی فولادی سبک با سازه گذاری در دو جهت (به صورت عمود برهم) بوده که پانل ها در یک یا دو لایه بر روی آن نصب می‌شوند. قبل از اجرای زیر سازی، فاصله آویزها، فاصله سازه‌های باربر و فاصله سازه‌های پنل خور بر اساس نوع پوشش کاری، رده وزنی سقف کاذب و نوع مقاومت در برابر حریق و از طریق جداول استخراج می‌شود.


2.سقف کاذب با سازه گذاری یک طرفه :


سازه یک طرفه برای ساختمانهای مسکونی که سقف کاذب فاصله کمی با سقف دارد و می توان سقف کاذب را به سقف و تیرها با فاصله کمی متصل کرد و سطح سقف کاذب اجرا شده مساحت کمی دارد سقف کناف با سازه گذاری یه طرفه به دلیل هزینه مناسب و مقرون به صرفه و سرعت اجرایی بالاتر توصیه می گردد.


کاربرد کناف در طراحی و دکوراسیون داخلی :

۱. دیوارهای جدا کننده کناف

۲. دیوارهای پوششی کناف

۳. سقف کاذب

۴. سیستم های حفاظت ساختمان در برابر حریق

کناف چیست و انواع صفحات کناف
5 از 57 رای