کلید و پریز

  • 10 آذر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
کلید و پریز

کلید و پریز ها از ابزار کنترل جریان برق هستند. کلید و پریزها بر اساس نوع و کاربرد و استاندارد به انواع مختلفی تقسیم می شوند کلید یا سوئیچ وسیله ای برای قطع و وصل یا تغییر مسیر جریان الکتریسته در یک مدار است کلید مکانیکی از کلیدهای پرکاربرد می باشند که اغلب با نیروی دست  انسان کارمی کنند. کلید خودکار مانند کلید نوری (دارای حسگر نور)و یا دما یا انواع دیگری از کلید است .

 

کلید بر اساس نوع استفاده و کاربرد به انواع مختلف تقسیم می شود.

کلید تک پل : نوعی کلید است که با آن فقط قدرت کنترل یک مصرف کننده از یک نقطه را داریم.

کلید دو پل : کلیدی است که با آن قدرت قطع و وصل دو مصرف کننده را از یک نقطه داریم.

کلید تبدیل : این نوع کلید به ما قدرت کنترل یک مصرف کننده را از دو نقطه می دهد.

کلید صلیبی : از این کلید برای کنترل یک گروه مصرف کننده از چند نقطه استفاده می شود.

پریز :وسیله ای است برای اتصال سیم ها در سیم کشی های ثابت و قابل انعطاف مانند دو شاخه برقی.

پریزها دارای انواع سه فاز و تکفاز هستند که خود آن ها بسته به نوع حفاظت متنوع هستند برخی دارای اتصال به زمین (ارت)و برخی دیگر بدون اتصال هستند.


انواع کلید و پریز جدید:

کلید و پریز لمسی یا کلید و پریز touch  :


کلید پریز لمسی یا تاچ، یکی از جدیدترین مدل های کلید و پریزاست که عموما در خانه های هوشمند مورد استفاده قرار میگیرد این کلید و پریزهای هوشمند از گرمای دست تاثیر گرفته و عمل میکنند.


کلید و پریز های رنگی:


یکی از متنوع ترین دسته بندی کلید و پریز، کلید و پریزهای رنگی است. قاب های این کلید و پریز ها در رنگ هایی مانند، طلایی، آبی،سبز، صدفی و غیره تولید می گردند. داشتن یک دیوار با تم آبی رنگ و استفاده از کلید و پریز های همرنگ، زیبایی چشم نوازی را ایجاد میکنند. همچنین ست کردن این کلید و پریزها با قاب هالوژن و چراغ دیواری هم رنگ این زیبایی را دو چندان می کند

کلید پریز مجهز به حسگر حرکتی :



این کلید ها برای صرفه جویی درمصرف انرژی مناسب هستند زیرا با حضور افراد یا هر گونه حرکتی روشن می شوند و با خروج از آن خاموش می شود اینگونه عموما کلید ها در راهروها یا راه پله ها مورد استفاده هستند.

کلید و پریز تایمری


این دسته از کلیدها در محل هایی که چراغ نباید روشن بماند استفاده می شوند و زمان روشن و خاموش شدن آنها قابل تنظیم است برای مثال در راه پله، حیاط یا پشت بام استفاده از این کلیدها متداول است.

کلید پریز مدرن

با استفاده از کلید و پریز های مدرن می توانید اتاق را به چند بخش تقسیم کرده و هر بخش از اتاق را با یکی از بخش های کلید نوردهی کنید، مثلا با یک کلید چند بخشی می توانید بالای تخت، پایین تخت، اطراف پنجره و غیره را نوردهی کنید. پریزهای شارژ یا پریزنیز از انواع کلید و پریز مدرن هستند،پریزهایبرای شارژ مستقیم موبایل و اتصال آن به برق است.

کلید و پریز
5 از 4 رای