کاربرد فوم بتن در ساختمان چیست؟

  • 7 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
کاربرد فوم بتن در ساختمان چیست؟

فوم‌بتن به بتنی با کاربری بالا در صنعت ساختمان‌سازی گفته می‌شود که می‌توان با رعایت اصول تولیدی و به‌کارگیری مناسب، از آن در پروژه‌های ساختمانی استفاده نمود. امروزه در بیشتر کشورها از فوم‌بتن استفاده می‌شود، این بتن علاوه برداشتن خواص معمولی بتن در حد مطلوب، دارای ویژگی‌های دیگری نظیر وزن مخصوص کم و مقاومت فشاری مطلوب نیز می‌باشد.

فوم‌بتن پوششی سبک و بسیار مقاوم، برای مصارف گوناگون در صنعت ساختمان مورداستفاده قرار می‌گیرد. فوم‌بتن با ترکیبی از سیمان، ماسه نرم، آب و فوم (ماده شیمیایی تولیدکننده کف) ساخته‌شده است. این مخلوط ماده‌ای متخلخل با وزن سبک ایجاد می‌کند که قدرت و دوام آن بالا می‌باشد.


کاربرد فوم‌بتن در ساختمان‌سازی

۱. فوم‌بتن باصرفه‌ترین و محکم‌ترین مصالح سبکی است که می‌توان از آن برای پوشش شیب بندی بام استفاده نمود. با توجه به اینکه با دستگاه مخصوص به‌صورت بتن یکپارچه در محل قابل تهیه و استفاده است، می‌توان مستقیماً روی آن را عایق‌بندی یا ایزولاسیون نمود.

۲. به دلیل سبکی وزن فوم‌بتن و آسان بودن تهیه آن، می‌توان تمامی کف‌سازی کف طبقات، محوطه و بالکن ساختمان را بعد از اتمام کارهای تأسیساتی با آن پوشانده و بلافاصله عملیات بعدی را مستقیماً روی آن انجام داد.

۳. با بلوک‌های توپر به ابعاد دلخواه می‌توان تمامی کار تیغه بندی قسمت‌های جداکننده ساختمان را با استفاده از ملات یا چسب بتن انجام داد. با این نوع بلوک‌های غیر باربر سبک، علاوه بر اینکه از سنگین کردن ساختمان جلوگیری می‌شود عملیات حمل و نصب خیلی سریع انجام می‌گیرد و دست مزد کمتری هزینه می‌شود. پس از اجرای دیوار می‌توان مستقیماً روی آن را گچ نمود. این بلوک‌ها دارای وزن فضایی بین ۸۰۰ الی ۱۱۰۰ کیلوگرم می‌باشند.


۴. عمده‌ترین و اصلی‌ترین کاربردهای بتن سبک شامل بلوک‌های سبک سقفی و دیواری و همچنین بتن کف‌سازی و شیب بندی است.

۵. فوم‌بتن به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین مصالح ساختمانی در گستره‌ای وسیع در انواع کاربردهای سازه‌ای و غیر سازه‌ای در ساختمان استفاده می‌شود.

۶. علاوه بر موارد فوق از فوم‌بتن برای پر کردن حفره‌های ایجادشده در خیابان‌ها و زیرسازی راه‌ها نیز استفاده می‌شود. این ماده روان بوده و به‌عنوان پرکننده مورداستفاده قرار می‌گیرد.

۷. اجرای فوم‌بتن با سرعت بالایی انجام می‌شود و بعد از اتمام کارهای تأسیساتی می‌توان کف همه طبقات ساختمان را با آن پوشاند. به‌جای پوکه ریزی در کف، استفاده از فوم‌بتن باعث سبک‌سازی کف شده و همچنین عایق حرارتی و عایق صوتی کف ساختمان را انجام می‌دهد.

۸. موارد استفاده از فوم‌بتن، ساخت دیوارهای یکپارچه در انواع سالن‌ها، سردخانه‌ها، گرم‌خانه‌ها و… می‌باشد. با قالب‌بندی در محل پروژه می‌توان بتن را به‌صورت یکپارچه و عمودی ریخت و یا با یکسری قالب‌های خاص پنل‌های پیش‌ساخته تولید کرد. به دلیل خاصیت عایقی این فوم از آن در عایق‌بندی لوله‌های حرارتی و برودتی، دیوارها، ساخت اتاق‌های آکوستیک و موتورخانه‌ها استفاده می‌شود.

کاربرد فوم بتن در ساختمان چیست؟
5 از 4 رای