آشنایی با پنجره سقفی و مزایا و معایب آن

  • 7 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
آشنایی با پنجره سقفی و مزایا و معایب آن

پنجره‌ها از گذشته تاکنون جایگاه خاصی در ساختمان‌ها داشته‌اند و در طرح‌های گوناگونی وجود دارند که پنجره سقفی یکی از این مدل‌ها است. در حال حاضر پنجره سقفی به پنجره‌ای گفته می‌شود که در ساختار یک سقف مسطح قرار می‌گیرد، یا روی یک سقف شیب‌دار نصب می‌شود که در واقع خارج از نقشه‌ی اصلی و به‌صورت ایستاده بالاتر از خط سقف قرار می‌گیرد. یکی از تفاوت‌های دیگر که بین پنجره سقفی و نورگیر وجود دارد این است که نورگیر می‌تواند در داخل بافت ساختمان هم به کار گرفته شود، ولی پنجره‌ی سقفی که لزوما باید باز و بسته شود، نمی‌تواند در داخل بافت ساختمان به کار رود. اگرچه پنجره‌های سقفی و نورگیر به‌جای هم استفاده می‌شوند، اما لازم است بدانیم که پنجره نورگیر پنجره ثابتی است که در سقف نصب‌شده و پنجره سقفی پنجره مشابهی است که باز و بسته‌ شده و به تهویه هوا کمک می‌کند.

پنجره سقفی هم در نمای ظاهری و هم در دکوراسیون داخلی ساختمان‌ها نقش مؤثری دارد. نقش مهم دیگر پنجره، تأمین نور، تهویه فضای موردنظر و مرتبط ساختن فضای درونی و بیرونی ساختمان است. پنجره‌ها دارای مدل‌های مختلفی مثل پنجره چوبی، پنجره‌های آلومینیومی و UPVC و... می‌باشند.

امروزه ایده‌های جدید و جذابی در طراحی قسمت‌های مختلف ساختمان‌ها و منازل دیده می‌شود که حال و هوایی خاص به آن‌ها می‌بخشد. از انواع این ایده‌ها می‌توان به پنجره‌های سقفی اشاره نمود که جذابیتی ویژه به فضای موردنظر می‌دهد. پنجره سقفی و یا سقف‌های شیشه‌ای علاوه بر این‌که حس و حالی جدید به فضای درون ساختمان می‌دهند، قادر هستند که در روزها نورگیری فضا را به عهده بگیرند و در شب‌ها دریچه‌ای خاص به زیبایی ستاره‌ها باشند.

آشنایی با پنجره سقفی و ویژگی‌های آن

پنجره‌های سقفی نوع خاصی از پنجره‌ها می‌باشند که برعکس نوع عادی آن‌ها که بر روی دیوار نصب می‌شوند، بر روی سقف نصب می‌گردند. پنجره سقفی برای گرفتن نور در روز بسیار مناسب می‌باشد. پنجره سقفی به‌صورت دستی و اتوماتیک قابل‌کنترل است، همچنین برای پنجره‌های سقفی می‌توان از انواع پرده‌ها استفاده کرد. از پنجره سقفی می‌توان در ساختمان‌های مختلفی از قبیل خانه‌های ویلایی، کارخانه‌ها، سوله‌ها، کارگاه‌ها و ساختمان‌های دیگر استفاده نمود. پنجره‌های سقفی می‌توانند جنس‌های متفاوتی مثل چوبی، UPVC و... داشته باشند. از دیگر مواردی که می‌توان بیان کرد این است که با توجه به نوع پنجره‌ای که برای پنجره‌های سقفی انتخاب می‌شوند پنجره‌های مذکور، قابلیت باز شدن دارند و می‌توانند در تهویه فضای موردنظر نقش بسزایی نیز داشته باشند.

طراحی و اجرای پنجره سقفی در سقف ساختمان باعث می‌شود که ارتفاع سقف ساختمان نسبت به سقف عادی بلندتر به نظر برسد. به‌علاوه این کار موجب می‌شود که افراد حاضر در ساختمان این حس را داشته باشند که در فضای باز و دل‌نشینی قرار دارند.


پنجره سقفی در آشپزخانه

پنجره‌های سقفی را می‌توان در آشپزخانه‌ها نصب کرد و در زمان آشپزی و یا هنگام میل کردن غذا از مناظر مختلفی مثل آسمان آبی، درختان زیبای بالای پنجره و موارد دیگر، لذت برد.

پنجره سقفی در پذیرایی

می‌توانید این پنجره‌ها را در یک اتاق پذیرایی و یا اتاق نشیمن مدرن نصب کنید و آنجا را به یک فضای لاکچری در ساختمان خود تبدیل نمایید. به‌علاوه می‌توانید در اتاق‌های پذیرایی پنجره‌های سقفی را جایگزین پنجره‌های عادی نمایید. درصورتی‌که اتاق پذیرایی طول بسیار بلندی داشته باشد پنجره سقفی کشیده برای آن گزینه مناسبی می‌باشد. اگر اتاق نشیمن و یا پذیرایی شما پنجره‌های زیادی دارد، همچنان می‌توان از پنجره‌های سقفی در این اتاق استفاده کرد بدین‌صورت که پنجره سقفی در وسط اتاق و به شکل دایره و یا هشت‌ضلعی باشد.

موارد استفاده از پنجره‌های سقفی

پنجره‌های سقفی و نورگیر بهترین نوع پنجره برای سقف‌ها یا اتاق‌های زیرشیروانی است. همچنین در فضاهای بزرگ، می‌توان با استفاده از این پنجره‌ها نور محیط و تهویه فضا را افزایش داد، در پنجره نورگیر هم نور از سقف وارد می‌شود.


مزایای پنجره سقفی

  • این پنجره‌ها برای ورود نور به اتاق زیرشیروانی و پشت‌بام مناسب هستند.
  • پنجره سقفی در تابستان هوای گرم را خارج می‌کند.
  • قرار گرفتن این پنجره‌ها در مقابل نور مستقیم و مداوم خورشید، به این معناست که این پنجره‌ها در زمستان به گرم شدن فضا کمک می‌کنند.
  • پنجره سقفی علاوه بر زیبایی منحصربه‌فردی که به خانه می‌دهند، باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها و سازگاری بیشتر با محیط‌زیست نیز می‌شوند.
  • پنجره سقفی می‌تواند انرژی مصرفی ساختمان را کاهش دهد، زیرا وجود پنجره سقفی در اتاق‌ها نیاز به روشن کردن چراغ در طور روز را از بین می‌برد و درنتیجه به‌صرفه جویی در مصرف برق بسیار کمک می‌کند.
  • پنجره سقفی برای گل و گیاهان نیز بسیار مفید می‌باشد. با گذاشتن گیاهان در زیر این پنجره‌ها نور کافی برای آن‌ها تأمین می‌شود.

معایب پنجره سقفی

  •  پنجره‌های سقفی و نورگیر در معرض نور و باران قرار می‌گیرند، به همین دلیل چندان مقاوم نبوده و ماندگاری کمی دارد.
  • نصب آن دشوار است، زیرا باید سقف برش داده شود، به همین دلیل نمی‌توانید خودتان این کار را انجام دهید.
آشنایی با پنجره سقفی و مزایا و معایب آن
4/7 از 3 رای