مراحل نصب و اجرای کفپوش سنگی

  • 8 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
مراحل نصب و اجرای کفپوش سنگی

نحوه نصب انواع کف‌پوش سنگی متفاوت است اما به‌طورکلی همه از یک الگوی اصلی پیروی می‌کنند. در این مقاله با مراحل کلی نصب انواع کف‌پوش‌های سنگی آشنا می‌شوید.

مراحل نصب و اجرای کف‌پوش سنگی

  • ابتدا باید کف‌پوش قبلی محلی که می‌خواهید سنگ کنید را برداشته، کف اتاق را به‌خوبی تمیز و یکدست کرده تا آماده نصب کف‌پوش شیک و مجلل سنگی شود.
  • پیش از شروع کار نصب و حتی خرید سنگ‌ها، بهتر است کف اتاق را با دقت اندازه‌گیری کنید تا بتوانید تخمین بزنید چه سایز و ابعادی از سنگ‌ها بیشتر مناسب فضای اتاق شما هستند. سنگ‌ها در سایزهای مختلفی برش داده می‌شوند بنابراین دست شما در انتخاب سایز باز خواهد بود؛ اما اندازه‌گیری به شما کمک می‌کند دقیقاً بدانید چه تعداد سنگ لازم دارید و چه تعداد از آن‌ها را باید برش دهید.
  • پیش از اینکه ملات را آماده کنید یک‌بار سنگ‌ها را بچینید تا ببینید ظاهر اتاق به چه شکل می‌شود و در صورت لزوم سنگ‌ها به چه اندازه نیاز است که برش داده شوند. دقت داشته باشید که اغلب، سنگ‌های کامل را در معرض دید قرار می‌دهند و سنگ‌هایی که برش داده‌شده را در کناره‌های دیوار قرار می‌دهند.
  • مواد موردنیاز برای تهیه ملات را طبق دستورالعمل با آب در یک سطل بزرگ ترکیب کنید و قبل از استفاده بگذارید پنج دقیقه بماند.
  • اگر اندازه‌گیری‌ها را به‌درستی انجام داده‌اید، این‌کار را از جایی شروع کنید که سنگ‌ها به‌طور کامل قرار می‌گیرند، سپس سنگ‌های تکه شده را در کنار آن‌ها و کنار دیوار قرار دهید. دقت داشته باشید که هر بار قسمت کوچکی از فضا را ملات بزنید، دقیقاً قسمت‌هایی که می‌توانید طی ده دقیقه سنگ‌ کنید.
  • سنگ‌ها باید بافاصله یکسانی از هم قرار بگیرند و همچنین به‌خوبی به کف بچسبند، به همین ترتیب سایر سنگ‌ها را درجایشان قرار دهید تا اتاق کاملاً سنگ شود. سپس با یک دستمال تمیز روی سنگ‌ها را تمیز کنید چراکه در طول انجام این پروسه حتماً ملات یا آلودگی‌های دیگری روی سنگ‌ها نشسته است که برای برگرداندن ظاهر زیبا و جذاب کف‌پوش سنگی باید آن‌ها را برطرف کنید.


نصب انواع کف‌پوش‌های سنگی باهم تفاوت‌هایی دارد و سنگ‌های سنگین‌تر و گران‌تر مراحل نصب سخت‌تر و دقیق‌تری نیز دارند، بنابراین همیشه پیشنهاد می‌شود انجام این کار را به افراد متخصص بسپارید. پس از نصب کف‌پوش سنگی مراحل مراقبت و تمیز نگه‌داشتن آن، از اهمیت بالایی برخوردار است.

نصب کف‌پوش سنگ را که فرش کردن می‌نامند، از دو نظر می‌توان تقسیم‌بندی کرد. ازنظر فاصله بین قطعات سنگ که به آن بند میگویند، نصب کف‌پوش به ۲ روش بنددار و بند‌جفت صورت می‌گیرد.

۱. نصب بنددار با اسپیسر پلاستیکی

هدف از استفاده از بند در فاصله قطعات سنگ، به‌اصطلاح گم کردن اختلاف ابعاد قطعات و نیز نفوذپذیری بهتر دوغاب از فاصله بین قطعات است. بند بین قطعات را معمولاً در حد ضخامت ریسمان کار در نظر می‌گیرند.


۲. نصب سنگ به روش بند‌جفت

به جهت مشکلاتی که معمولاً در برش به‌ویژه قطعات سنگ وجود دارد، معمولاً اغلب نصاب‌ها، علاقه‌ای به روش اجرای بند جفت که سنگ بدون کمترین درز کنار هم نصب می‌شوند، ندارند. از آنجائی که درروش بند جفت نفوذ دوغاب کف بسیار مشکل است، برای اجرای این روش حتماً باید از ملات ماسه و سیمان استفاده کرد و موقع دوغاب زدن دقت بیشتری نمود. این روش مخصوصاً در مواقعی کاربرد دارد که سنگ، بسیار یکدست بوده و آن‌چنان با دقت برش خورده که اگر نصاب مهارت کافی داشته باشد، بعد از اتمام کار فضای به‌هم‌پیوسته بدون کمترین درز، زیبایی، شکوه و وسعت خاصی را به ذهن متبادر می‌کند. ازآنجاکه در این روش کمترین درز ممکن وجود دارد، اگر در نظافت دقت لازم صورت گیرد هرگز با بندهای چرک و سیاه مواجه نخواهید شد.

مراحل نصب و اجرای کفپوش سنگی
4/3 از 3 رای