قفل درب ضد سرقت

  • 9 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
قفل درب ضد سرقت

امروزه با افزایش سرقت‌ها و به‌روز بودن سارقین، نیاز به استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای محافظت از منازل و محل‌های کار اجتناب‌ناپذیر شده است. نکته‌ای که وجود دارد این است که باوجود کمک تکنولوژی‌های روز دنیا برای حفاظت و ایجاد امنیت فیزیکی، انواع مختلفی از قفل‌های ضد سرقت تولیدشده‌اند که هرکدام دارای خصوصیت‌های متفاوتی نیز می‌باشند و مشتریان با توجه به نیاز خود و بودجه در اختیارشان، قفل موردپسندشان را انتخاب می‌کنند.

قفل‌ استفاده‌ شده بر روی درب ضد سرقت بسته به ترک، چین و ایرانی بودن درب، متفاوت است و در این رده قفل‌ ساخت ترکیه به دلیل برخورداری از بالاترین استانداردهای اروپا نسبت به مدل‌های چینی از طول عمر و کیفیت بیشتری برخوردار خواهد بود، برای مثال عدم زنگ‌زدگی، رنگ‌خوردگی و رنگ‌رفتگی ازجمله معیارهای اصلی قفل ضد سرقت به شمار می‌روند. قفل ضد سرقت بر روی درب ضد سرقت برخلاف قفل‌های معمولی (که دارای یک‌زبانه برای قفل‌کردن درب هستند)، دارای زبانه‌های مختلفی است و در چهار جهت به چهارچوب قفل می‌شود که مانع از هرگونه اهرم نمودن درب می‌شود قفل‌های ضد سرقت انواع مختلفی دارند. به‌طورکلی می‌توان قفل‌های ضد سرقت را به دو دسته تقسیم کرد.

انواع قفل ضد سرقت :


  1. قفل ضد سرقت کلیدی
  2. قفل ضد سرقت هوشمند


۱. قفل ضد سرقت کلیدی :

اولین نوع قفل‌های ضد سرقت که وارد بازار شد، قفل‌های کلیدی بودند. در مقایسه با قفل‌های ضد سرقت هوشمند، از قفل‌های ضد سرقت کلیدی بیشتر استفاده می‌شود، البته قیمت کمتر این کلیدها نیز در محبوبیت بیشتر آن‌ها، بی‌تأثیر نیست. قفل ضد سرقت کلیدی دارای دو نوع کلید است.



الف: کلید اصلی

کلید اصلی برای قفل‌های ضد سرقت کلیدی، استفاده‌شده است. کلید اصلی کلیدی است که بعد از اتمام کار ساخت‌وساز، به صاحب ساختمان تقدیم می‌شود.


ب: کلید کارگری

کلید کارگری به کلیدی که در زمان ساخت ساختمان مورداستفاده کارگران و اشخاصی که درب را نصب می‌کنند قرار می‌گیرد میگویند که باعث بالا بردن امنیت ساختمان و جلوگیری از تکثیر کلید می‌شود.


۲. قفل ضد سرقت هوشمند :


با پیشرفت تکنولوژی برای بالا بردن امنیت اماکن و منازل مسکونی و تجاری، قفل‌های هوشمند وارد بازار شدند. قفل‌های ضد سرقت هوشمند که بر روی درب‌های ضد سرقت نصب می‌شوند، برخلاف قفل‌های کلیدی احتیاجی به کلید ندارند. تمام قفل‌های هوشمند دارای منبع تغذیه‌ای جداگانه هستند که در داخل درب نصب می‌شود و نیازی به برق ساختمان ندارند. بدین ترتیب سارقین با قطع برق ساختمان قادر به باز کردن درب نخواهند بود. قفل‌های ضد سرقت هوشمند دارای دو نوع هستند.


الف. قفل‌های ضد سرقت هوشمند اثرانگشتی :



قفل‌های ضد سرقت هوشمند اثرانگشتی خود دارای انواع مختلفی هستند. همان‌طور که از اسم آن مشخص است، این قفل‌ها با اثرانگشت باز می‌شوند. با توجه به اینکه افراد مختلفی باید بتوانند وارد ساختمان شوند، حافظه‌ای برای قفل‌های اثرانگشتی تعبیه‌شده است که قادر است صد تا دویست اثرانگشت را ذخیره‌سازی کند.

همچنین امکان پاک‌سازی اثرهای انگشت و افزودن مجدد اثرانگشت نیز برای این دسته قفل‌ها فراهم‌شده است. برای قفل‌های ضد سرقت انگشتی زنگ هشدار نیز در نظر گرفته‌شده است و درصورتی‌که اثرانگشت ناشناس اقدام به ورود کرد، این زنگ به صدا درمی‌آید نصب قفل‌های ضد سرقت هوشمند اثرانگشتی آسان است و برخی از مدل‌های این‌گونه قفل‌ها را می‌توان بر روی درب‌های عادی هم نصب کرد قفل‌های اثرانگشتی به‌جز باز کردن درب کاربردهای دیگری نیز دارند. با استفاده از برخی از انواع این قفل‌ها می‌توان زمان ورود و خروج افراد را ثبت نمود. همچنین می‌توان برای افراد مشخص محدوده زمان ورود و خروج معینی را مشخص نمود. این قفل تعداد افرادی که از درب وارد یا خارج می‌شوند را نیز ثبت می‌کند.



ب. قفل‌های ضد سرقت هوشمند کارتی

قفل‌های ضد سرقت کارتی نیز انواع متنوعی دارند و با استفاده از کارت‌های مخصوصی کار می‌کنند. قفل‌های کارتی از امنیت بالایی برخوردار هستند و بر روی درب‌های معمولی نیز می‌توان آن‌ها را نصب نمود. معمولاً همراه با این قفل‌ها کارت‌های متعددی وجود دارد اما در صورت نیاز به‌راحتی می‌توان این کارت‌ها را تهیه نمود و با فعال‌سازی در قفل خود مورداستفاده قرارداد.

مواقعی که مشکلی در سیستم پیش بیاید یا کارت گم شود، کلیدهای یدکی در نظر گرفته‌شده است قفل‌های کارتی نیز مانند قفل‌های اثرانگشتی دارای زنگ هشدار هستند و دارای منبع تغذیه مجزا بوده و به برق ساختمان متصل نیستند. این قفل‌ها نیز قابلیت ثبت زمان ورود و خروج و تعیین محدوده زمانی مشخص برای ورود و خروج را دارند. البته مدل‌های مختلف قفل‌های کارتی هر یک قابلیت‌های متفاوتی دارند.


قفل پستچی و چشمی :

جهت امنیت بیشتر ساکنین می‌توان از قفل پستچی بر رو هر درب استفاده نمود که در صورت انجام این کار، درب تنها به‌اندازه ۱۰ سانتی‌متر بازشده و امنیت ساکنین تأمین می‌گردد. همچنین نصب چشمی بر روی این‌گونه درب‌ها از موارد دیگری است که مشتریان خواهان آن هستند که در این صورت نیز چنین امکانی در راستای تعبیه چشمی به‌عنوان یک فاکتور مهم امنیتی بر روی درب‌های ضد سرقت وجود خواهد داشت.


نحوه تعویض قفل درب ضد سرقت :

یکی از مهم‌ترین عواملی که سبب می‌شود تا تعمیر و رگلاژ درب ضد سرقت در اسرع وقت انجام شود بحث 

کارایی آن است زیرا این نوع درب‌ها به گونه ساختاردهی شده‌اند که در صورت ازکارافتادن قفل و یا مغزی درب در بحث امنیتی دچار مشکل می‌شوند و قیمت تعمیر درب ضد سرقت بر اساس نوع درب و همچنین نوع قفلی که مشتری انتخاب می‌کند متغیر است، زیرا قیمت قفل و درب ضد سرقت ترک باقیمت قفل و درب ضد سرقت چینی متفاوت است.


قفل درب ضد سرقت
5 از 21 رای