عایق صوتی و مزایا آن

  • 23 فروردین 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
عایق صوتی و مزایا آن

به منظور کاهش صوت و مقابله با صدای انتقالی (کاهش آلودگی صوتی) از محیطی به محیط دیگر، می بایست از پوششی استفاده گردد که به آن پوشش، عایق صوتی گفته می شود. عایق های فوم صداگیر خود چسب با بهره مندی از آخرین تکنولوژی روز دنیا در کاهش صداهای انتقالی به محیط پیرامون نقش به سزایی را ایفا می نمایند. عایق صوتی، جدیدترین و مدرن ترین نسل عایق های جاذب صدا در دنیا بوده (در مصارف صنعتی و ساختمانی برای دیوارهای مشترک، سقف، کف و... ) و از لحاظ کیفی بسیار مطلـوب و کـارآمد می باشند.

مزایای استفاده از عایق صوتی:
1. کاهش پژواک صدا در اتاق
2. کاهش خروج صدا از اتاق به اتاق های مجاور یا به بیرون از منزل
3. ایجاد محیطی آرام
4. کنترل سر و صدا

انواع عایق های صوتی (فوم عایق صداگیر):

,۱ عایق صدا با ساختار شانه تخم مرغی شش وجهی:  

از دسته فوم های اسفنجی هستند که برای کنترل طنین در استودیو و اتاق تمرین موسیقی بکار گرفته می شوند. ظاهر جعبه تخم مرغی این فومها باعث شده که یک عایق مناسب جهت کنترل صدا باشند. در تمامی استودیوهای ضبط موسیقی و اتاق های تمرین موزیک، وجود فوم های شانه تخم مرغی بهترین راهکار جهت جلوگیری از بازگشت صدا و شکست طنین صوت است این فوم ها قادر به جذب طیف زیادی از صداهایی با فرکانس بالا هستند.

 کاربرد :جهت استفاده بر روی دیوار، سقف، اتاقک ها و باکس ها. 


۲. فوم xps :

برای ممانعت از ورود صدا به ساختمان، دیوارهای سازه را باید با مصالحی پوشش داد که ضریب صدای بالایی داشته باشند. فوم ایکس پی اس (XPS) جزء مصالح چند منظوره محسوب میشود که نقش عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی را در ساختمان ایفا میکند. این فوم ساخته شده از پلی استایرین اکسترود شده دارای سلول های بسته میباشد و از استحکام بالایی برخوردار است. فوم XPS بسیار سبک بوده و برخلاف ضخامت کم آن از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است. این نوع فوم گاهی بخشی از سازه به شمار می آید و به دلیل وزن بسیار سبک هیچ بار اضافه ای بر ساختمان وارد نمیکند. 


۳. عایق صوتی یونولیت :

یونولیت های ورقه ایی یا مکعبی شکل دارای چگالی بالایی هستند و به عنوان عایق صوتی در مکان های پر سر و صدا مانند موتورخانه مورد استفاده قرار میگیرند. اصولا این نوع عایق ها در مرحله ی سفت کاری ساختمان نصب میشوند و عایق خوبی برای جذب صدا هستند. ورقه های یونولیت از جنس پلی استایرن هستند و از پخش صدا در محیط جلوگیری میکنند و فضایی آرام برای ساکنین فراهم میکند.  


۴. عایق صوتی دو رو صاف :

این عایق در دو نوع ساده و یکرو چسب دار موجود است. نوع ساده آن برای عایق کاری توکار استفاده می شود بدین صورت که در حین ساخت ساختمان و مابین دو تیغه دیوار قرار می گیرد به صورتی که تمامی سطوح دیوار را بپوشاند. این روش را اغلب برای عایق کاری بین واحد های آپارتمانی و یا دیواره های خارجی منازل بکار می برند که علاوه بر عایق صوت شدن دیوار، در برابر گرما نیز استقامت خوبی داشته باشد.
عایق های یکرو چسب دار برای مواقعی مصرف می شود که ساختمان ساخته شده است اما از نظر صوتی عایق مناسبی ندارد. لذا در این صورت بهترین راه چسباندن این عایق روی دیوار و خلاص شدن از صدا های مزاحم اطراف منزل است. البته باید در نظر داشته باشید که این عایق ظاهری چندان زیبایی ندارد و برای زیبایی بیشتر لازم است تا روی آن را با دیوارپوش هایی بپوشانیم.البته برای داشتن عایقی با طول عمر بیشتر و کارایی بهتر، روش اول مناسب تر است و روش دوم تنها زمانی بکار برده می شود که پس از ساخته شدن ساختمان قصد عایق کاری آن را داشته باشیم.

کاربرد :جهت استفاده برای دیوارهای مشترک، کف، سقف و....


۵. عایق صوتی لوله های تاسیساتی  :

عایق های صوتی لوله ای جهت عایق صوت نمودن لوله های سروبس های بهداشتی، حمام، لوله های آب مصرفی و... مورد استفاده قرار می گیرند یعنی عایق های لوله ای به طور معجزه آسایی در از بین بردن صدا موثر بوده و به طور تخصصی برای انواع لوله های موجود در ساختمان ها ساخته و تولید گردیده اند. سایز این نوع عایق های لوله ای صوتی از "۵/۸ تا "۳ می باشد. همچنین نصب و اجرای این عایق ها بسیار راحت و آسان بوده و بدون داشتن تخصصی خاص به راحتی قابل اجرا می باشند.

از دیگر ویژگی های عایق های صوتی لوله ای می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

,۱ ضد حریق و ضد آب

عمر مفید یالای ۳۰ سال

جذب صدای فوق العاده

دارای ساختار سلولی بسته

دوستدار محیط زیست


عایق صوتی و مزایا آن
5 از 72 رای