عایق رطوبتی و انواع آن

  • 23 فروردین 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
عایق رطوبتی و انواع آن

عایق رطوبتی  از جدیدترین و بهترین مواد جهت آب بندی است که جایگزینی مناسب و مطمئن برای نسل های قدیمی عایق رطوبتی مانند ایزوگام و قیر گونی می باشد. رطوبت اجزای اصلی سازه، تاسیسات و سفت کاری ساختمان را فرسوده میکند و به مرور آنها را از بین می‌برد. رطوبت و نم باعث زنگ زدگی فلزات می‌شود. رطوبت، باعث ظهور حشرات و قارچها در ساختمان میشود. همچنین باعث طبله شدن گچ روی دیوار می‌شود. رطوبت و آب همچنین مصالح ساختمان متخلل مانند آجر و سنگ را هم به مرور بر اثر یخ زدگی خرد می‌کند. بنابراین هر قسمتی از ساختمان که در معرض رطوبت قرار می‌گیرد را باید به نحوی پوشش داد که رطوبت به آن قسمت نفوذ نکند. برای همین است که از عایق رطوبتی برای جلوگیری از این موارد استفاده می شود.

موارد مصرف عایق رطوبتی :

۱. تزئین قطعات سفالی و گلدانها

۲. آب بندی هر نوع استخر و منبع آب

۳. بندکشی و آب بندی لای درز کاشیها

۴. چسب سازگار با سیمان و گچ برای افزایش چسبندگی ملات

۵. عایقکاری پشت بام ,سرویس های بهداشتی , حمام و آشپزخانه

۶. رنگ آمیزی و آب بندی سقفهای شیروانی و ایرانیتی (در رنگهای متنوع)

۷. عایقکاری و ضدرنگ کردن کف و بدنه  کولر و به طور کلی کلیه ورقهای گالوانیزه و فلزی

۸. چسب قوی و همه کاره برای چسباندن سنگ ,کاشی,گچ,قطعات شکسته چینی و سرامیک

۹. تعمیر شکستگی و سوراخ شدگی ورقهای فلزی و ایرانیتی با کمک مش و الیاف فایبر گلاس

۱۰. با اجرای یک لایه عایق روی یونولیت ملات سیمانی و گچی به راحتی روی آن می چسبد

۱۱. چسباندن کاشی و سنگ های پله لق شده

۱۲.  آب بندی و محافظت پاشنه دربهای چوبی

۱۳. آب بندی و نفوذناپذیر نمودن شکافها و ترکها

۱۴. چسباندن قطعات یونولیت به یکدیگر و روی دیوار

مزایا عایق رطوبتی :

۱. با دوام و مقاوم

۲. کاربرد راحت و آسان

۳. مقرون به صرفه و اقتصادی

۴. مقاوم در برابر فشار آب بالا

۵. اجازه عبور به بخار و امکان  ایجاد تنفس سطح زیرین

۶. مقاوم در برابر اشعه UV و شرایط آب و هوایی مختلف

۷. مقاوم در برابر سایش

۸. سرعت بالای انجام کار

۹. قابل اجرا بر روی تمام سطوح

۱۰. انعطاف زیاد با خاصیت پوشش درزها

۱۱. چسبندگی زیاد به سطح زیرکار و حفظ این چسبندگی در مقابل ضربات دائم آب

معایب عایق رطوبتی :

۱.در صورت تازه بودن با بارندگی از بین می‌رود.

۲.در صورت یخ زدگی قابل استفاده نیست.

۳.از معایب عایق‌ رطوبتی مایع می‌توان به هزینه زیاد اجرا بر روی سطوح ناهموار اشاره کرد. با توجه به اینکه عایق‌ رطوبتی مایع ممکن است بر پایه آب یا حلال باشند.

انواع عایق رطوبتی از نظر متریال :

۱. عایق رطوبتی با قیر و گونی

این نوع از عایق ها یک روش کاملا” سنتی بوده و به صورت متدوال هم مورد مصرف قرار می گیرند. دلیل کاربرد بسیار زیاد این روش وجود مواد اولیه (گونی و قیر) آن است که به صورت فراوان در هر شهر و مکانی یافت می شود و به همین خاطر برای عایق کاری بیشتر از این روش استفاده می کنند.

مشخصات گونی و قیر  :

گونی قابل استفاده در روش قیر و گونی از طریق کشور های خارجی وارد ایران شده و به صورت گونی درجه یک، درجه دو و درجه سه و همچنین در سایز های مختلف قابل عرضه در بازار هستند. بر طبق استاندارد اعلام شده، بهترین گونی جهت عایق کاری ساختمان باید دارای ۳۸۰ گرم وزن در هر متر مربع بوده و همچنین ریز بافت، نو، سالم، بدون چروک و فاقد آلودگی باشد.

قیرمورد نیاز برای عایق کاری هم ماده سیاهی از هیدرو کربن های آلی با ترکیبات پیچیده است که از تقطیر نفت خام تهیه شده اند.


۲. عایق رطوبتی با ایزوگام یا پیش ساخته :

روش دیگری که برای عایق سازی ساختمان از آن استفاده می شود، عایق کاری توسط ایزوگام است. در واقع ایزوگام یک پدیده صنعتی می باشد که با تکیه بر علم، تکنولوژی و همچنین تجربه ایجاد شده و از آن برای ایمن سازی ساختمان ها در برابر رطوبت ناشی از برف و باران استفاده می کنند. عایق رطوبتی پیش ساخته ای که به شکل رول و همچنین شیت بوده و با طول، عرض و ضخامت های متفاوتی عرضه و با پوشش های فلزی و ساده تولید می شوند را عایق رطوبتی مخصوص ساختمان ها می نامند.

مزایا عایق ایزوگام :

یکی از مزایای ایزوگام، سبک بودن آن است که وزن هر متر مربع از آنها در حدود  کیلو گرم می باشد. عایق های پیش ساخته می توانند گرمای  درجه و سرمای  را تحمل کنند و این مسله باعث می شود که به هیچ عنوان دچار پوسیدگی و شکنندگی نشوند. این نوع از عایق کاری کاملا” انعطاف پذیر بوده و چون یک لایه پلی استر دارند، در مقابل فشار های احتمالی و همچنین انبساط و انقباض ساختمان دارای مقاومت بالایی هستند.

معایب عایق ایزوگام :

 یکی از مهم ترین عیب هایی که عایق های پیش ساخته دارند، این است که اگر نگهداری مطلوبی از آنها نشود، ماه بعد از زمان تولید فاسد می شوند. از این رو توصیه می کنیم آنها را به صورت عمودی و در دمای  تا درجه نگهداری کنید و چون این نوع عایق ها در برابر اشعه ماورابنفش تجزیه می شوند، شرایط نگهداری از آنها سخت تر می شود


۳. عایق رطوبتی سیمانی : 

عایق رطوبتی پایه سیمانی بیش از ۴۰ سال به طور موفقیت آمیزی در اروپا برای محافظت بنا و اجزای ساختمان که در معرض رطوبت متناوب یا دائمی، فشار هیدروستاتیک پایین (رطوبت خاک) یا حتی فشار هیدرواستاتیکی بالا بوده اند استفاده می شوند.
عایق های رطوبتی پایه سیمانی برای عایق رطوبتی کردن اتاق های مرطوب و مخازن آب استفاده می شوند و به دلیل مقاومت عالی در برابر فرسایش، برای عایق کردن سطوح خارجی ساختمان نظیر دیوارها نیز استفاده می شوند.

برخی کاربرد های عایق رطوبتی پایه سیمانی به شرح زیر می باشد:

۱.  آب بندی و عایق کردن دیوارهای زیر زمین

۲. مخازن آب

۳. استخرهای شنا

۴. دیوار ها و کف در اتاق های مرطوب نظیر توالت، حمام، بالکون و تراس


۴. عایق رطوبتی نانو :

رنگ نانو عایق رطوبتی، محصولی است که با کمک فناوری نانو موفق شده است در عین برآورده ساختن مسائل زیست محیطی، عایق رطوبتی و حرارتی و با پوشش لایه نازک را به همراه مقاومت در برابر نم و رطوبت و رشد کپک و قارچ، یکجا به ارمغان آورد.

این محصول جهت عایق رطوبتی برای پشت بام های سیمانی، آسفالت، ورق های گالوانیزه، نمای ساختمان و دیوارهای رو به باران، دیوارها، کف سرویس های بهداشتی، آشپزخانه، پی ساختمان، اطراف ناودان ها، کانال های آب، استخرها و باغچه ها, عایق حرارتی و رطوبتی کانکس ها، سقف سوله ها، پاسیوها، مرغداری ها، دامداری ها و... مورد استفاده قرار می گیرد.


عایق رطوبتی و انواع آن
4/7 از 43 رای