ضد یخ بتن

  • 13 آذر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
ضد یخ بتن

یخ‌زدگی بتن در هوای سرد، یکی از شایع‌ترین مشکلات در صنعت بتن‌ریزی، گریبان گیر اهالی این صنعت شده است. برای رفع این مشکل و مشکلاتی از این قبیل در بتن‌ریزی می‌توان با رعایت برخی نکات لازم از هزینه‌های اضافی ناشی از یخ‌زدگی بتن رها شد .

ضدیخ بتن، نوعی نمک معدنی یا سنتزی حلال در آب است که به‌راحتی با آب ترکیب می‌شود و باعث می‌شود که نقطه انجماد آب کاهش یابد. ضد یخ بتن از چه طریقی دمای انجماد آب را کاهش می‌دهد. از لحاظ شیمیایی، هرچه املاح موجود در آب بیشتر شود، دمای انجماد آن کاهش می‌یابد و در دمای کمتری یخ می‌زند. افزودن ضدیخ به بتن باعث می‌شود که املاح موجود در آب، که همان یون‌های سازنده ضدیخ بتن هستند، بیشتر شود و آب بتن در دمای پایین‌تری یخ بزند.


مزایای ضد یخ بتن :

۱-افزایش حرارت داخلی بتن و ملات‌ های سیمانی

۲-افزایش سرعت گیرش و سخت شدن سیمان مصرفی در بتن و ملات

۳-تسهیل مصرف و مخلوط شدن آن با سایر مصالح مصرفی

۴-قابلیت مصرف در هوای سرد تا دمای ۶- درجه سانتی گراد

۵-صرفه اقتصادی و تقلیل در هزینه‌ ها


انواع ضد یخ بتن :

۱-ضد یخ بتن پودری :


در تولید این نوع از ضد یخ، از ترکیب انواعی از نمک‌های معدنی و کلسیم کلراید خالص با یک نسبت خاص استفاده‌شده است. ضد یخ بتن پودری باعث افزایش گرمازایی در بتن و درنتیجه سرعت بالاتر گیرایی آن برای استفاده در سازه بتنی می‌گردد. ضد یخ بتن پودری با کاهش نقطه انجماد مخلوط آب و سیمان، فرایند یخ‌زدگی بتن را دشوارتر می‌کند.

باید این نکته ضروری را مدنظر داشت که استفاده از این نوع از ضد یخ در بتن‌های مسلح، به علت اینکه بر پایه یون کلراید می‌باشند مجاز نمی‌باشند.

۲-ضد یخ بتن مایع :


در تولید ضد یخ بتن مایع از ترکیبی بر پایه نیتریت‌های سدیم و کلسیم استفاده‌شده است. ضد یخ بتن مایع باعث افزایش حرارت زایی فرایند هیدراتاسیون و افزایش سرعت گیرایی مخلوط آب و سیمان (گیرایی سریع‌تر بتن برای استفاده) می‌گردد. از مزیت‌های ضد یخ بتن پودری، سازگار بودن آن با انواع مختلف بتن می‌باشد و برای بتن‌های مسلح نیز قابل‌استفاده است.

 

کاربرد  ضد یخ بتن (شتاب‌دهنده هیدراتاسیون)

با افزودن ضد یخ، از طرفی واکنشی به نام هیدراتاسیون (واکنشی که سیمان با آب نشان می‌دهد) با افزایش سرعت مواجه خواهد بود و از طرفی دیگر نوعی گرما در مخلوط بتن تولید می‌شود.

هم‌چنین یکی از تأثیراتی که افزودن ضد یخ به بتن دارد، گیرایی سریع‌تر بتن برای استفاده هر چه سریع‌تر در سازه موردنظر می‌باشد. باید این نکته را مدنظر داشت که ضد یخ در انواع مختلفی تولید می‌شود که بنا به کاربرد موردنیازتان باید یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. هرکدام از انواع ضد یخ‌های بتن کاربرد و نحوه‌ی مصرف مخصوص به خودشان را دارند و باید در نحوه و میزان مصرف آن‌ها بسیار دقیق باشید.

ضد یخ بتن
4/8 از 5 رای