سنگ مصنوعی چیست

  • 1 خرداد 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
سنگ مصنوعی چیست

سنگ مصنوعی حاصل  ترکیب سنگ‌ طبیعی با مواد افزودنی دیگر مثل سیمان و افزودنی‌های پلیمری به دست می‌آیند که به آنها وزن کمتری داده و در نتیجه نصب آنها به سرعت و اجرای آسان همراه می باشد مواد بکار رفته در این سنگ‌ها تماماً کیفیتی بر ملاحظات محیطی و انسانی دارند. رنگ‌دانه‌های اکسید آهن، رنگ مورد نظر را به این سنگ‌ها می‌دهند. ترکیبی که از این راه بدست می‌آید در قالب هائی ریخته می‌شود که دارای نقش و نگارهای سنگ طبیعی می‌باشند و به این سنگ‌ها، سیمائی کاملاً طبیعی می‌دهد. از نظر قیمت، سنگ‌ مصنوعی به نسبت سنگ های طبیعی  قیمت کمتری دارند.

با رشد جمیعت جهان و متفاوت شدن سلیقه‌ها سنگ‌های طبیعی پاسخگوی این نیاز انسانی و سلیقه‌ای نبودند؛ لذا ترکیبات مواد برای ساخت سیمای جدید با زیبایی خاص و نمای یکدست و بدون تغییر در رنگ و طرح به کار گرفته شد. گر چه مواد اولیه تولید سنگهای مصنوعی از اجزاء سنگهای طبیعی تهیه می‌شود ولی امکان تعیین رنگ و طرح مورد نظر با افزودن رنگدانه‌ها و به کار بردن جنس‌های مختلف در سنگهای مصنوعی وجود دارد. امکان به کارگیری اجزاء مختلف از جمله قطعات فلزی، دانه‌های فسیلی، قطعات سنگهای قیمتی در ساختار سنگ مصنوعی سبب هر چه زیباتر شدن و منحصر به فرد شدن طرح‌ها ومدل‌های سنگ مصنوعی می‌باشد. همچنین سطوح مختلفی برای سنگ‌ مصنوعی می‌توان ایجاد نمود.

ویژگی سنگ‌ مصنوعی :

۱- تنوع در رنگ با قابلیت اجرای طرح‌های مختلف و دلخواه

۲- قابلیت جذب آب در حد صفر

۳- عدم محدودیت در ابعاد تولیدی با نصبی همانند سنگ طبیعی

۴- استقامت (کشش و فشار) بالاتر از سنگ‌های طبیعی

۵- اسکوب سرخود است. بدین معنی که برخلاف سنگ‌های طبیعی در اثر عوامل جوی و عدم چسبندگی به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا نمی‌شود، از آشنا ترین معایب سنگ طبیعی، همین جداشدن تدریجی از بدنه ساختمان است.

۶- مقاومت بالا در برابر عوامل جوّی

۷- استحکام و انسجام بالا

۸- تنوع‌پذیری بالا

۹- نصب راحت و بدون دردسر

۱۰-عمر بسیار زیاد

۱۱-نسبت به سنگ طبیعی وزن سبک تری دارند.

 

کاربرد سنگ مصنوعی :

ایده ساخت و تولید سنگ مصنوعی از آنجا شکل گرفت که طراحان و معماران ساختمانی جهت زیباتر و منحصر به فرد تر کردن فضاهای داخلی و بیرونی ساختمان از جمله کفپوش ها و نمای دیوار به سنگ هایی با فاکتورهای مد نظر خود نیاز داشتند. این موارد استفاده موجب ظهور سنگ مصنوعی شدند. اما کاربرد آن ها منحصر به این چند بخش نشد و روز به روز به تغییر سلیقه ها و نیاز جامعه کاربردهای جدیدتری پیش روی این نوع محصولات قرار گرفت. کاربردهای سنگ مصنوعی را می توان شامل موارد زیر بر شمرد:

۱-نمای بیرونی ساختمان

۲-نمای داخلی ساختمان

۳-محوطه های داخل حیاط خانه

۴-زیباسازی فضای شهری

۵-کف پوش و سنگ فرش

۶-نمای داخل سرویس های بهداشتی و حمام

۷-نمای شومینه

۸-نمای ستون های ساختمان

۹-نمای پنجره

۱۰-راه پله

۱۱-تزیین ویلا و باغ ها

 

انواع طرح‌های سنگ‌های مصنوعی :

۱ - سبک سفال

۲ - سبک معرق

۳ - سبک مس

۴ - سبک مشبک

۵ - سبک کاشی

۶ - سبک گچبری

۷ - سبک چرم

۸ - سبک فرش

۹ - سبک چوب

همچنین انواع سنگ‌های صاف با طرح‌های بادبر، تیشی، سنگ‌پله، درپوش و لاشه‌ای تولید می‌شود.

سنگ مصنوعی چیست
5 از 7 رای