سقف حبابی بابل دک

  • 24 خرداد 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
سقف حبابی بابل دک

بابل دک روش نوینی است که که شامل شبکه حباب های پیش ساخته در کارخانه به همراه میلگردهای نگهدارنده می باشد میلگرد ، بتن  و استفاده از توپ های پلاستیکی تو خالی در میان دال موجب ایجاد محیط خلا و حذف بتن اضافی میان دال شده و حدود ۳۵ درصد از وزن کل دال (که خود موجب کاهش مصالح مصرفی و وزن کل سازه اعم از فونداسیون، ستون ها، دیوار برشی و سقف می گردد) را کاهش می دهد و این نوع دال مقاومت بیشتری را در مقایسه با سقف های معمولی دارا است. تلفیق توپ های پلاستیکی قابل بازیافت با بتن، افزایش فاصله بین ستون ها را موجب می گردد و پیآمد های بسیار مفیدی در ساخت ساختمان های مسکونی، ساختمان های تجاری، ساختمان های اداری و پارکینگ ها خواهد داشت.  .

بابل دک روشی شیوه انقلابی برای حذف کردن واقعی بتنی است که کاربرد ساختاری ندارد و در میانه سقف قرار می گیرد و بدین وسیله بارسنگین و مرده ساختمان به طرز اعجاب انگیزی کم کی کند همچنین نقش سازه ای ندارد.  بابل دک از ترکیب، و قالب های پلی پروپیلن ساخته شده است و کاربرد آن در سقف بتنی می باشد و این سیستم جایگزین خوبی به جای دال های معمولی بتنی می باشد  

مزایای بابل دک :

۱-کاهش مصالح فونداسیون و افزایش دهانه بین ستون ها

۲-امکان طراحی بی نظیر به دلیل حذف ستون ها ناشی از افزایش طول دهانه

۳-حذف تیر ها و آویزها در سازه

۴-افزایش چشمگیر سرعت کار به صورت پیش ساخته در کارخانه تولید می شود و در محل نصب می شود

۵-افزایش فضای مفید ساختمان به دلیل کاهش مصالح مصرفی

۶-کاهش قابل توجه اثرات زلزله

۷-کاهش مصرف بتن به دلیل حذف بتن غیر سازه ای 

۸-کاهش استفاده از مصالح ساختمانی نسبت به ساختمان های بتنی و فلزی معمولی

۹-عایق صوتی و عایق حرارتی بسیار مناسب.

۱۰-افزایش مقاومت در برابر آتش سوزی و حریق

۱۱-افزایش ارتفاع مفید ساختمان(افزایش تعداد طبقات در مقایسه با روش معمولی در یک ارتفاع ثابت

۱۲-مقاوم بسیار زیاد در برابر زلزله

۱۳-کاهش هزینه های اجرای تأسیسات الکتریکال و مکانیکال به دلیل حذف تیرها و مشکلات ناشی از آویزها

۱۴-امکان اجرای بسیار آسان لوله کشی، سیم کشی و سیستم سرمایش و گرمایش در این نوع سقف

۱۵-مورد تایید معتبرترین دانشگاه ها و آزمایشگاه های اروپا و آمریکا

۱۶-کاهش بار مرده سقف(وزن کمتر نسبت به سقف های معمولی

۱۷-سازگاری با محیط زیست به دلیل استفاده از توپ های پلاستیکی قابل بازیافت و کاهش مصرف بتن 

۱۸-دهانه هایی تافاصله ۱۸ متر نیازی به ستون ندارند

۱۹-سقف بابل دک بهترین نوع سقف می باشد از نظر کاهش بار و سبک سازی و کاهش هزینه و ساختار معماری مدرن تر می باشد.


کاربرد سقف بابل دک :

۱-در صنعتی سازی ساختمان ها

۲-تکنولوژی و حفاظت از محیط زیست

۳-امکان احداث واحدهای تولیدی

۴-انعطاف پذیری در مواجهه با مسائل معماری و سازه ای

۵-اقتصادی بودن تکنولوژی و امکان رقابت با سیستم های رایج از نظر مقرون به صرفه بودن

۶-عدم نیاز به سرمایه گذاری قابل توجه برای احداث واحدهای تولید مواد اولیه

۷-امکان استفاده از نیرو های موجود و به دلیل پیش ساخته بودن راحتی در نصب و سهولت انجام می پذیرد

۸-عدم وابستگی به خارج برای سازگار کردن محصولات و سازگاری با مباحث و مقررات ملی ساختمانی کشور


سقف حبابی بابل دک به دو صورت قابل اجرا و نصب می باشد :

۱-بصورت پیش ساخته در کارخانه :


طراحی و محاسبه  ی سازه ای بر اساس تکنولوژی بابل دک صورت گرفته و پروژه می بایست شرایط لازم جهت اجرای شبکه نیمه پیش ساخته را داشته باشد.

 پنل ها در کارخانه همزمان با اجرای فنداسیون و ستون و دیوار برشی یا بادبند صورت می گیرد. اشکال مختلف سازه با کیفیت بالا در این روش با بتن زیر در کارخانه تولید می شود. پس از بتن ریزی کف شبکه مش، بتن زیر، ویبره می گردد. امکان جایگذاری تاسیسات مکانیکی و تجهیزات برقی در این مرحله وجود دارد.

حمل توسط تریلر از کارخانه به محل اجرا صورت می گیرد. توجیه اقتصادی حمل به دورترین نقاط کشور امری بدیهی است. در این روش تخلیه توسط تاور کرین و یا کامیون جرثقیل صورت می گیرد.

در پروژه های عظیم که نقش مدیریت زمان دو چندان می گردد؛ استفاده از پنل های نیمه پیش ساخته می تواند مهم ترین تصمیم یک مدیر پروژه باشد. با توجه به بتن مسلح زیر که در شرایط استاندارد کارخانه تولید و ویبره شده است، نیازی به استفاده از میلگرد های تقویتی و حتی قالب بندی زیر نبوده و در زیر آن تنها جک و ساپورت قرار می گیرد. پس از جایگذاری، عملیات یکپارچه سازی صورت می گیرد.

مزیت این ترکیب، گذشته از نقاط قوت تکنولوژی در سرعت کار و اجرا، پایین آمدن فراوان هزینه سیستم پیش تنیده و پس کشیده در قیاس با روش معمول می باشد.عملیات بتن ریزی روی شبکه های میلگرد و مسطح سازی و ویبره به دلیل فیکس بودن توپ در بتن زیر، به آسانی و با نهایت سرعت صورت می گیرد.

۲-شبکه میلگرد و توپ :


طراحی و محاسبات اولیه توسط کارشناسان برحسب ابعاد و اندازه و نقشه های اجرایی انجام می گردد.

روند تولید همزمان با اجرای فونداسیون، ستون و دیوار برشی یا بادبند (در صورت لزوم) و همچنین قرار دادن میلگرد های تقویتی و قالب بندی زیر سقف خواهد بود. همزمان شدن شبکه بندی میلگرد های  سقف در روند تولید در کارخانه با عملیات اجرا در سایت موجب افزایش چشمگیر سرعت در کار خواهد شد.

حمل شبکه ها از کارخانه به محل اجرا صورت می گیرد. با توجه به روش اجرای کار، هزینه حمل به دورترین نقاط کشور نیز با توجیه اقتصادی همراه خواهد بود.

ابعاد شبکه ها با توجه به شرایط سایت و حمل، طراحی شده و امکان تخلیه شبکه ها با تاور کرین، کامیون، جرثقیل و حتی بالابر یا نیروی انسانی نیز وجود دارد.

شبکه ها و میلگرد های تقویتی در جای خود قرار گرفته و یکپارچه سازی می شود. با توجه به عدم نیاز به مش بندی، این کار به آسانی و با سرعت بالا صورت گرفته و از اتلاف میلگرد در سایت جلوگیری می گردد.

در صورت جانمایی صحیح تجهیزات الکتریکی و تاسیسات مکانیکی در نقشه ها، امکان قرار گیری آن به آسانی و به سرعت، پیش از بتن ریزی وجود دارد. بدیهی است در غیر این صورت این عملیات پس از بتن ریزی صورت می گیرد.

ابتدا عملیات بتن ریزی و سپس مسطح سازی و ویبره صورت می گیرد. در این مرحله یک پارچه بودن شبکه میلگرد و توپ نقشی اساسی در کیفیت بتن ریزی و جلوگیری از جا به جا شدن توپ ها دارد.

پس از بتن ریزی و سپری شدن مدت زمان استاندارد، قالب ها از زیر سقف باز خواهند شد.

سقف حبابی بابل دک
4/7 از 12 رای