دوربین کنترل ترافیک

  • 9 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
دوربین کنترل ترافیک

دوربین کنترل ترافیک درواقع نوعی از دوربین مداربسته می‌باشد که در حاشیه یک مسیر، بر روی دکل‌هایی که در عرض اتوبان‌ها، مسلط بر مسیر عبور خودروها و یا داخل خودروی پلیس نصب‌شده و وظیفه ثبت تخلفات رانندگی، شامل سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ‌قرمز، ورود غیرمجاز به محدوده طرح ترافیک و... را به عهده‌دارند.

ازجمله مزایای استفاده از دوربین کنترلر در سطح شهر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

  1. تسهیل در اعمال قانون و عدم نیاز به حضور فیزیکی پلیس در تقاطع
  2. امکان اعمال یکسان قانون برای همه شهروندان در تمامی ساعات روز
  3. بهبود وضعیت نظم و انضباط ترافیکی در تقاطع
  4. کاستن زمان معطلی عابران پیاده و خودروها در عبور از تقاطع
  5. تردد آسان و افزایش ایمنی عابران پیاده درگذر از تقاطع‌ها
  6. مساعدت در کاهش تخلف عبور از چراغ‌قرمز و درنتیجه کاهش تصادفات ناشی از این تخلف

انواع دوربین کنترل ترافیک :



۱. دوربین مداربسته محدوده طرح ترافیک

یکی از مهم‌ترین کاربردهای دوربین مداربسته در سطح شهر، نصب دوربین مداربسته برای مبادی ورودی و خروجی محدوده مشخص‌شده طرح ترافیک می‌باشد.


۲. دوربین کنترل خط ویژه اتوبوس :

بعضی از دوربین‌های خط ویژه شامل یک سنسور نصب‌شده بر روی خیابان هستند. این سنسور یک دوربین را راه‌اندازی می‌کند که شماره وسیله نقلیه را تشخیص داده و آن را با لیست شماره پلاک وسایل نقلیه مجاز مقایسه می‌کند. گاهی اوقات نیز این نوع دوربین بر روی اتوبوس‌ها نصب می‌شود و شماره وسایل نقلیه غیرمجاز را تشخیص داده و ثبت می‌کند


۳. دوربین مداربسته چراغ‌قرمز :

دوربین کنترل چراغ‌قرمز نوعی از دوربین می‌باشد که توانایی انداختن عکس و پلاک وسایل نقلیه‌ای که مرتکب عبور از چراغ‌قرمز را ثبت و ضبط نماید.


۴. دوربین کنترل سرعت :

این نوع دوربین کنترلر جهت اندازه‌گیری سرعت وسایل نقلیه با سرعت غیرمجاز در مسیر عبوری به کار می‌رود. درواقع در این نوع، از یک رادار داپلر، لیدار (وسیله تعیین فاصله مبتنی بر لیزر) و ابزار تشخیص شماره پلاک خودرو استفاده می‌گردد. این نوع دوربین جهت مقایسه و ثبت سرعت وسایل نقلیه با سرعت مجاز یک مسیر به کار می‌رود.

دوربین کنترل ترافیک
5 از 1 رای