تهویه مطبوع در ساختمان

  • 4 تیر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
تهویه مطبوع در ساختمان

بطور کلی تهویه مطبوع وظیفه تاِمین هوایی مطبوع از نظر کنترل دما (سرمایش)، رطوبت (رطوبت زن و رطوبت گیر)، کاهش آلودگی (تصفیه کننده هوا ) و... برای آسایش انسان میباشد.امروزه با گرم شدن تدریجی  دمای کره زمین مواردی همچون انتخاب نوع سیستم های تهویه مطبوع، بروز رسانی سیستم های تهویه مطبوع، افزایش کیفیت و راندمان این تجهیزات، اهمیتی دو چندان یافته است.با بررسی، کنترل و محاسبات دقیق مهندسی همواره میتوان سیستم تهویه مطبوع مناسبتری را جهت بهینه سازی مصرف انرژی، صرفه جویی در هزینه های خرید، سرویس و نگهداری بهینه تجهیزات و... در نظر گرفت.

انواع سیستم تهویه مطبوع

بطور کلی سیستم های تهویه مطبوع به دو دسته:

سیستم های تهویه مطبوع خانگی، صنعتی و نیمه صنعتی

۱- سیستم های تهویه مطبوع مستقل (مینی چیلر، داکت اسپلیت، کولرگازی، کولر آبی)

۲- سیستم های تهویه مطبوع مرکزی (مانند انواع چیلرها وبرج خنک کننده )

 مزایا :

۱- هزینه برای هر واحد مستقل می باشد

۲- استقلال در هزینه های تعمیر و نگهداری سیستم در هر واحد

۳- حذف شبکه کلی لوله کشی از موتورخانه مرکزی تا محل های مصرف در ساختمان

معایب :

۱- معمولا طول عمر سیستم های مستقل تهویه مطبوع (خصوصا کولر های گازی و اسپلیت) به اندازه سیستم های مرکزی تهویه مطبوع نیست

۲-  در صورتیکه تعداد طبقات ساختمان بیش از چهار طبقه باشد، کندانسورها باید در تراس نصب گردند که  این حالت بخش قابل توجهی از مساحت تراس را  اشغال میکند و این امر سبب تحمیل صدا و هوای گرم مزاحم به تراس و ساکنین آپارتمان می گردد.

همچنین در این حالت تعدادی از واحدهای هر ساختمان، کندانسور خود را در نمای طبقه خود نصب میکنند که این امر نیز باعث زشت شدن نمای بیرونی ساختمان نیز میگردد.

۱- اسپلیت و کولرگازی :  

امروزه کولر گازی یا اسپلیت ها یکی  از پرطرفدارترین و متداول ترین تجهیزات تهویه مطبوع مستقل و خانگی بوده که برای تأمین سرمایش (و بعضاً همراه با گرمایش) در محیط های مختلف مسکونی، اداری و... مورد استفاده قرار می گیرند.

با نصب کولر گازی در هر قسمت از یک آپارتمان (سالن پذیرایی، اطاق خواب و...) آزادی عمل بیشتری به افراد جهت تنظیم دمای کاملا مستقل از دمای دیگر قسمت های منزل یا اداره را میدهید. کولرهای گازی در انواع دیواری، ایستاده، پرتابل و کاستی ارائه میشوند

۲- داکت اسپلیت :

 

داکت اسپلیت یا اسپلیت های کانالی در واقع یک کندانسور بزرگتر با ظرفیتی چند برابر کندانسورهای کولرگازی هستند که قدرت ایجاد سرمایش  و گرمایش را در واحد ها بصورت همزمان ایجاد میکنند. داکت اسپلیت ها عموما جایگزین چند کولرگازی و اسپلیت میشوند و از نظر هزینه بسیار مقرون بصرفه بوده و تنها نیاز به کانال کشی از محل نصب در هر واحد تا نقاط مختلف همان واحد (از بالای سقف کاذب) را دارند.

۳-فن کویل:


فن کویل ها تجهیزاتی هستند که در سیستم های تهویه مطبوعی چیلر مورد استفاده قرار میگیرند. فن کویل ها در انواع فن کویل سقفی (با کابین و بدون کابین)، فن کویل های زمینی (با کابین و بدون کابین)، فن کویل های کاستی (یکطرفه، دوطرفه و چهارطرفه) و فن کویل های دیواری ارائه میشوند.

۴-برج خنک کننده:


بطور کلی برج های خنک کننده وظیفه ی خنک نمودن آب مورد نیاز جهت به گردش در آمدن در کندانسور چیلرهای آبی را بر عهده دارند. برج های خنک کننده را میتوان از نظر عملکرد بر دو دسته ی مدار باز و مدار بسته، واز نظر شکل ظاهری به انواعبرج خنک کنندهمدور و برج خنک کننده مکعبی تقسیم بندی نمود. همچنین جنس بدنه ی آنها میتواند از گالوانیزه و یا فایبرگلاس تهیه شود  .

۵- چیلر :


در سیستم های تهویه مطبوع مرکزی چیلر ها قلب سیستم تهویه مطبوع به شمار می روند. چیلرها  از نظر نوع عملکرد به دو دسته ی کلی چیلرهای تراکمی و چیلر های جذبی تقسیم بندی میشوند.

چیلرهای تراکمی:.

مزیت اصلی چیلرهای تراکمی آبی نسبت به هوایی، بیشتر بودن راندمان و قیمت کمتر چیلرهای آبی نسبت به هوایی است.

چیلرهای جذبی: 

چیلر جذبی یکی از تجهیزات تولید برودت در سیستمهای تهویه مطبوع مرکزی بوده که مصرف برق خیلی پایین تری نسبت به چیلرهای تراکمی دارند.

۶-هواساز و ایرواشر  :

هواساز برای انجام تهویه مطبوع در مراکز بزرگ، سالن های اجتماعات، نمایش و سخنرانی، بیمارستان ها، ادارات و بسیار مناسب است... .

ایرواشر ستگاهی است که برای خنک کردن هوا از روش پاشش پودر آب روی هوای عبوری از دستگاه بهره میگیرد. ایرواشرها می توانند بصورت یک دستگاه مستقل و یا بعنوان جزئی از هواساز و دیگر سیستم های تهویه مطبوع مورد بهره برداری قرار گیرند.

۷-پرده هوا :

این دستگاه بوسیله دمیدن هوا با سرعت بالا در زمانیکه درب باز است برای جدا کردن دو فضا از یکدیگر و همچنین جلوگیری از ورود حشرات، گردو غبار و دیگر آلاینده های موجود در هوا به محیط داخلی مورد استفاده قرار می گیرد. 

کاربرد سیستم تهویه مطبوع :

۱-ساختمان های اداری و تجاری به دلیل اهمیت درجه حرارت و رطوبت جهت افزایش راندمان عملکرد پرسنل

۲-مراکز عمومی و فروشگاه های بزرگ به منظور ایجاد محیطی مطلوب برای کاربران و متقاضیان

۳-سالن های صنعتی به دلیل اهمیت دما و میزان رطوبت و حجم بالای آلاینده ها در محیط

۴-ساختمان های درمانی و بیمارستان ها به دلیل حساسیت فوق العاده محیط به وجود آلاینده ها در کنار درجه حرارت

تهویه مطبوع در ساختمان
5 از 7 رای