تابلو فرمان آسانسور و کلیت سیستم اسانسور

  • 6 اسفند 1396
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
تابلو فرمان آسانسور و کلیت سیستم اسانسور

تابلو فرمان مجموعه ای شامل مدارهای فرمان و قدرت که وظیفه حرکت کابین و پاسخگویی به احضار کنندگان را به عهده داردتابلو فرمان وظیفه اعلام  وضعيت را به حضار بر عهده دارد . قسمت مدار تابلو فرمان در قديم رله بوده و در انواع جديد اغلب از ريز پردازنده و قطعات الکترونيکي استفاده مي شود .

کاربرد آسانسور با در نظر داشتن تابلو فرمان به موارد ذیل تقسیم  می گردد:

۱.آسانسور مسافربری : مخصوص انتقال اشخاص از طبقه ای به طبقه دیگر می باشد .

در ساختمانهای اداری، مسکونی، تجاری هتلها و... کاربرد دارد .

 

۲.آسانسور خودرو بر : برای انتقال ماشین از طبقه ای به طبقه دیگراستفاده می گردد.

در پارکینگهای مکانیزه شهری و خصوصی کاربرد دارد .

 


۳. آسانسور باربر : جهت حمل اثاث و بار در طبقات مختلف ساختمانها استفاده می گردد.

انبارها، کارخانه ها و ساختمان های بزرگ کاربرد دارد.

 


۴.آسانسور غذابر : برای جابه جا کردن غذا از طبقه ای به طبقه دیگر می باشد. ( برای هتل و رستوران ها )

 

سیستم اضافه بار ( اورلود )  :
در برخی از آسانسورها برای جلوگیری از اضافه بار حسگری را به شیوه های مختلف تعبیه میکنند تا هنگام سوار شدن مسافر یا گذاشتن بار بیش از ظرفیت پیش بینی شده در کابین، ضمن اعلام خبر از حرکت آسانسور تا تخلیه بار اضافی جلوگیری شود   .


کنترل کننده مکانیکی سرعت(گاو رنر) :

وسیله است مکانیکی که از طریق سیم  بکسل یا زنجیر سیستم ترمز ایمنی ( پار اشوت ) کابین یا وزنه تعادل وصل است تا در موقع افزایش سرعت از حد تعیین شده قفل کرده و ضمن فرمان قطع برق موتور آسانسور  سیستم ترمز ایمنی را ازاد می نمایید .

 


سیستم ترمز ایمنی(پاراشوت):

 سیستم ایمنی یک وسیله مکانیکی برای متوقف کردن کابین ( یا وزنه  تعادل ) به طریق در گیر شدن با ریل های راهنما است و در مواقعی که کابین از سرعت تعیین شده قبلی در جهت حرکت به سمت پائین تجاوز کند بدون توجه به دلیل افزایش سرعت، عمل می کند. سیستم ایمنی ترجیحا در زیر و در پائین ترین قطعه یوک کابین نصب می شود و بر روی جفت ریل های راهنما عمل می کند.  سرعت مشخص که کابین یا وزنه تعادل باید در آن متوقف ( پاراشوت ) شود برابر با سرعتی است که گاورنر برای آن تنظیم شده تا عکس العمل نشان دهد.

مکانيزمي است که توسط گاورنر - سيستم کنترل کننده سرعت بالا - در لحظه افزايش سرعت بيش از حد مجاز فعال مي شود بطوريکه با قفل شدن روي ريل هاي راهنماي کابين يا وزنه تعادل، آنها را متوقف مي کند که خود شامل انواع زير مي باشد :

ترمز ايمني لحظه اي : نوعي ترمز ايمني است که با قفل شدن سريع روي ريل هاي راهنما باعث توقف کابين يا وزنه تعادل مي شود.

ترمز ايمني با اثر ضربه گير : نوعي ترمز ايمني است که با قفل شدن به ريل هاي راهنما به طور سريع عمل مي کند ولي واکنش در کابين يا وزنه تعادل توسط ضربه گير متعادل مي شود.

ترمز ايمني تدريجي : نوعي ترمز ايمني است که سيستم آن در اصطکاک با ريل هاي راهنما طوري عمل مي کند که باعث شتاب منفي کمتري مي شود. باشد که وظيفه کنترل حرکت کابين و نيز اعلام وضعيت را به حضار بر عهده دارد. قسمت مدار فرمان در قديم از رله بوده و در انواع جديد اغلب از ريز پردازنده و قطعات الکترونيکي استفاده مي شود.

 

تابلو فرمان آسانسور و کلیت سیستم اسانسور
5 از 13 رای