افزودنی های بتنی

  • 7 آذر 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
افزودنی های بتنی

مواد افزودنی بتن به منظور ارتقاء ویژگی‌های بتن برای دستورالعمل‌های کاربردی در کار با بتن با موقعیت مختص مورد استفاده قرار می گیرد. افزودنی بتن برای تصحیح ویژگی‌ های بتن برای دستیابی به عملکرد مناسب در مواقعی نظیر نسبت خشک , و ارتقاء زمان گیرش بتن برای انتقال بتن در فاصله‌های طولانی مورد به کار گیری قرار می گیرد. براین اساس آشنایی ویژگی‌ های افزودنی‌  بتن ،  برای تعیین خوب تر و کاربردی در کار با بتن برای یک مهندس بنا امری لازم است.


انواع مواد افزودنی بتن :

۱-آب بند بتن

۲- دیرگیرکننده‌ها

۳-زودگیر کننده بتن

۴-واتر استاپ

۵-روان کننده بتن

۶-ضد یخ بتن

۷-ترمیم کننده بتن

۸- گروت بتن

۹- هوازی بتن

۱۰- میکرو سیلیس بتن

 

ویژگی افزودنی بتن:

۱-ارتقاء عملکرد بتن فارغ از نیاز به ارتقاء یا کاهش درصد آب در عملکرد مشابه

۲-به تاخیر انداختن و  یا سرعت بخشیدن به زمان گیرش اول بتن

۳-کاهش دادن و یا خودداری از نشست بتن

۴-تصحیح نسبت و یا گنجایش خروج آب از سطح بتن

۵-کاهش جداشدگی بتن

۶-بهبود بخشیدن  و توان پمپاژ بتن

۷-کاهش دادن نرخ زیان اسلامپ

۸-همینطور افزودنی بتن برای بهبود بخشیدن ویژگی‌های بتن سخت شده و ملات هم استفاده می شود. نظیر :به تعویق انداختن و یا کاهش آنالیز حرارت در زمان سخت شدگی اولیه سرعت بخشیدن به افزایش مقاومت در اوایل استفاده می باشد.

 

کاربرد مواد افزودنی :

از دیگر کارکردهای افزودنی های بتن، صرفه جویی در مقدار سیمان مصرفی و عدم آب انداختن بتن و افزایش سهولت فرایند تراکم بتن را میتوان ذکر کرد. افزودنی های بتن فوق روان کننده، دارای اثری بسیار قویتر از روان کننده ها هستند. آن ها این توانایی را دارند که آب مورد نیاز بتن را تا مقدار ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش داده و درنتیجه موجب بهبود بسیار زیاد مقاومت بتن شوند، علاوه بر این ها با بهبود خاصیت چسبندگی و پخش ذرات ریز در بتن، در واقع  باعث حفظ انسجام بتن شما می شوند.

 

افزودنی های بتنی
5 از 2 رای