اجرای سونا و جکوزی و وان

  • 14 آبان 1397
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
اجرای سونا و جکوزی و وان

وان حمام :

وان یک ظرف بزرگ یا کوچک است که برای نگه‌داشتن آب از آن استفاده می‌شود. وان‌ها در انواع مختلف و مواد متنوعی ساخته می‌شوند که ممکن است برای شستن انسان یا حیوان مورداستفاده قرار گیرند. بیشتر وان‌ های مدرن از مواد آکریلیک، فولادی ترکیب شده با پرسلان، پلی‌استر تقویت‌شده با فایبرگلاس و یا چدن ساخته می‌شوند. معمولاً وان‌ های حمام به‌صورت مستقل از دوش اصلی ساخته می‌شوند، اما امکان ترکیب کردن آنها نیز وجود دارد.

انواع وان حمام از نظر جنس :

۱-وان های پلاستیکی :


مواد مختلفی که در ساخت وان حمام به کار می‌روند عبارت‌اند ازپلاستیک، یا فایبرگلاس، یا آکریلیک، مهم‌ترین ماده استفاده شده در ساخت وان‌ ها است.

 بزرگ‌ ترین مزیت پلاستیک‌ ها به انعطاف‌ پذیری و شکل‌ دهی آنها برمی‌گردد که به سازندگان امکان ساخت طرح‌ های جدید و بدیع را می‌دهد. از دیگر خصوصیات وان‌ حمام پلاستیکی یا فایبرگلاسی احساس گرم و لذت‌بخش هنگام برخورد بدن با آن است، این مواد ذاتاً نرم هستند و بدن هنگام چسبیدن به آن احساس راحتی می‌کند.

۲-وان های فولادی :


یکی دیگر از مواد پرکاربرد در ساخت وان حمام است. این وان‌ ها از ماده پایه فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود و یک لایه لعاب مینایی از جنس پرسلان بر روی آن قرار می‌گیردوان‌ های فولادی به دلیل قیمت ارزان خود محبوبیت بسیاری دارند و به‌ عنوان اصلی‌ ترین گزینه خرید وان حمام خانگیمحسوب می‌شود. بزرگ‌ترین عیب وان‌های فولادی به هدایت گرمایی آنها برمی‌گردد، این بدین معنی است که به‌راحتی گرما را انتقال می‌دهند و دمای آب را پایین می‌آورد. وزن این وان‌ ها تقریباً دو برابر وان‌ های پلاستیکی است.

۳-وان های چدنی :


دسته دیگر از وان‌ های حمام، وان‌ های چدنی هستند. این وان‌ ها از ماده پایه چدن ساخته می‌شوند و همانند وان‌ های فولادی با لایه‌ای از پرسلان پوشش داده شده‌اند. این وان‌ها استحکام بیشتری در برابر سایش نسبت به وان‌های فولادی دارند، زیرا لایه پرسلان آن‌ها ضخیم‌تر در نظر گرفته شده است و از طرفی چدن نسبت به فولاد محکم‌تر است. باوجود اینکه در مراحل اولیه، وان‌ های چدنی گرمای آب را انتقال می‌دهند،اما این موضوع فقط یک‌ بار رخ می‌دهد و در بلندمدت آب وان گرم باقی می‌ماند.

۴-وان پلیمری :


وان‌ حمام ریخته‌ گری پلیمری به‌ طور سنتی از جنس سنگ مرمر و سنگ  گرانیت استفاده می‌کنند و در رنگ‌های مختلفی در دسترس هستند. هزینه تولید وان‌ های پلیمری کمی بالاتر از وان‌های پلاستیکی است، اما سطح آنها به یک اندازه صاف نیست. باگذشت زمان، زبری سطح وان‌ های پلیمری می‌تواند منجر به ایجاد یک لایه بر سطح آن شود که کیفیت آن را تحت تأثیر قرار می‌دهد و درنهایت منجر به شکستن آن می‌شود.

۵-وان کامپوزیتی :


وان حمام کامپوزیتی، جدیدترین و مدرن‌ترین وان‌های حمام هستند که اخیراً وارد بازار شده‌اند. در ساخت وان‌ های کامپوزیتی از فولاد سنگین، لایه پرسلان و نوعی رزین خاص استفاده شده است. این ترکیب باعث ایجاد یک وان جدید شده است که خصوصیات وان چدنی را دارد و در عوض وزن آن نصف وان چدنی است.

۶-وان سنگی و چوبی :


که برای کسانی که دکوراسیون سنتی را دوست دارند ایده آل به نظر می رسند. امروزه وان های مختلفی از سنگ گرانیتی، مرمری و حتی سرامیک پرسلان ساخته شده است که با سلیقه ها مختلف مطابق دارند. 

اما ساخت وان حمام چوبی متفاوت از سایر وان ها است و در ساخت آن از چوب های طبیعی و مستحکم استفاده شده است. بدنه این وان ها از چوب بوده و سطح داخلی آن با یک ماده نفوذناپذیر پوشش داده شده است.

وان حمام بر اساس معیارهای مختلف دسته‌بندی می‌شوند و برای هرکدام از این دسته‌ها یک نوع خاص تولید شده است. اندازه وان حمام، فضای داخلی منزل، رنگ و طرح وان، قیمت وان حمام ، و نظافت کردن آن فاکتور هایی هستند که بر خرید وان حمام خانگی تأثیرگذار هستند. 

۱-وان حمام ایستاده :

وان‌های ایستاده، به دیوار یا هر سطح دیگری متصل نمی‌شوند. بااین‌وجود، این وان‌های کلاسیک برای سهولت در جابجایی و همچنین استفاده بهینه از آن به یک حمام بزرگ نیاز دارند. وان‌های ایستاده یا پایه‌دار به‌طور قابل‌توجهی از وان‌های آلومینیومی یا ثابت گران‌تر هستند.

۲-وان‌های خوابیده و پایه‌دار :



این نوع نیز با توجه به طراحی‌هایی که از دوران باستان به ارث رسیده است طراحی شده‌اند. بنابراین اگر به یک منزل قدیمی و باستانی علاقه دارید خرید یک وان خوابیده یا پایه‌دار می‌تواند یک اولویت محسوب شودمهم‌ترین مشکلی که در مورد این دسته از وان‌ها با آن مواجه خواهید شد، نحوه لوله‌کشی و تنظیم آن با توجه به جابجایی آنهاست.

۳-وان‌ های شاهانه یا سنتی :

وان‌ های شاهانه ساده‌ ترین و ارزان‌ترین وان حمامی است که شما می‌توانید آن را بخرید و نصب کنید. این وان‌ها به‌عنوان ادامه مسیر وان‌های قدیمی شناخته می‌شوند.

 

۴-وان حمام ایستاده بدون پایه :


اگر از حمام‌ های ایستاده سبک و متحرک خسته شده‌اید و یا وان‌های جزیره‌ای متناسب با دکوراسیون حمام خود ترجیح می‌دهید، وان حمام ایستاده بدون پایه می‌تواند بهترین انتخاب باشد.  وان‌های ایستاده بدون پایه از مواد مختلفی ساخته می‌شوند که در یک محل ثابت نصب شده و به کمک کاشی، سرامیک یا چوب‌های ضد آب اطراف آن تزئین می‌شود. این نوع وان‌ها نسبت به وان‌های دارای پایه از استحکام بیشتری برخوردار بوده و فضای بیشتری نسبت به وان‌های شاهانه نیاز دارند.


۵-وان حمام کنج :


وان حمام کنجتنها مخصوص حمام کردن کودکان نیست درواقع این وان حمام لوکس به بزرگ‌ترهای خانواده نیز تعلق دارد و آنها این شانس را خواهند داشت که در یک فضای عالی از آب گرم لذت ببرند.


جکوزی :


جکوزی ها نسل نسبتا جدیدی از وان ها هستند که به امکاناتی نظیر پرتاب آب برای ماساژ بدن و مفصل ها مجهزند. حمام هایی که جکوزی دارند، ما را به یاد اتاق های هتل های لوکس و مجلل می اندازند. امروزه افراد زیادی این وان های هیجان انگیز را بهدکوراسیون داخلی منزل خود افزوده اند. 

جکوزی‌ هایی که روی شاسی نصب شده و به شکل پک کامل مانند یک ماشین‌لباسشویی بدون هیچ‌گونه ساخت‌وساز و تخریب محل نصب، برای استفاده در فضای آپارتمان‌ها و منازل عرضه می‌گردند را جکوزی آپارتمانی (خانگی) می‌نامند.

مزایای وان جکوزی و کاربرد آن :

از جمله کاربرد های اصلی وان جکوزی می توان به این موارد اشاره کرد :

1-صرفه جویی در مصرف آب در هنگام استحمام

2-کاربرد درمانی ( آب درمانی – گرما درمانی)

3-ماساژ تراپی ( مناسب برای رفع خستگی و در مان دردهای استخوانی – عضلانی )

 

اجزای اصلی جکوزی :

۱-شیر آلات

۲-چاهک خروج آب 

۳-نازل های خروجی 

۴-لوله های هدایت کننده


جکوزی وانی است که مجهز به  امکانات آب گرم و تجهیزات پرتاب آب و حباب های هوا می باشدجکوزی های خانگی دارای انواع مختلفی از جمله مدل های گرد،  مربع، بیضی و یا مستطیل شکل می باشند.

این جکوزی برخلاف جکوزی های مستقل، طوری قرار گرفته است که اطراف آن کاملا طراحی شده است. هر دو مدل جکوزی مستقل و جکوزی طراحی شده بر روی سکو، برای نصب چالش هایی دارندبیشتر جکوزی ها، دارای پمپ آب، یک سیستم گرمایشی یا یک سیستم هوایی هستند.


ابعاد استاندارد جکوزی :

یک جکوزی خانگی حدودا ۱۷۰ cm طول و ۸۰ cm عرض دارد . اگر جکوزی بدون زیر سری باشد حدودا ۷۰ cm ارتفاع دارد و با دارا بودن زیر سری ارتفاع جکوزی به حدود ۸۰ تا ۹۰ cm میرسد.


سونا :


 سونا عبارت است از اتاق یا کلبه کوچکی که به منظور بهره گیری از هوای گرم در حالت خشک یا مرطوب مورد استفاده قرار می گیرد. سونای خشک در ورودی ای از جنس خود چوب هایی باشد که در طراحی داخلی آن استفاده شده است. این کار هدر رفتن انرژی را کاهش می دهد و راندمان فضایی را هم بهبود می بخشد.

انواع سونا

۱-سونای خشک :

سونایی که در آن میزان رطوبت بین ۵ تا ۱۰ درصد و درجه حرارت محیط در حدود ۹۰ تا ۱۰۰ درجه سانتی گراد باشد را سونای خشک می گویند.


نحوه عملکرد سونای خشک

در زمان ورود به سونا گرمای بسیاری حتی بالاتر از ۱۰۰ درجه سانتی گراد احساس می شود. البته شایان ذکر است که درجه حرارت در قسمت های مختلف سونا یکسان نبوده و این مسله، به دلیل خاصیت بالارونده هوای گرم است که باعث می شود تا گرمای کف سونا از قسمت های بالایی سونا کمتر باشد. از این رو توصیه می کنیم  در زمان ورود به اتاق سونا از نشستن روی سکوهای بالایی اجتناب کنید تا حرارت بدن با حرارت سوناهماهنگ شود. بهترین راهکار برای تطبیق حرارت بدن با حرارت سونا این است که در زمان ورود ابتدا دقایقی روی سکوی پایین نشسته و بعد از آن به سکوی دوم رفته و سپس روی سکوی آخر بشینید تا از این طریق به صورت تدریجی بدن گرم شود و بعد از اینکه گرما به قسمت های درونی بدن رسید، گرمای بدن به اوج خود می رسد. بعد از استفاده از سونا و خارج شدن از آن باید از دوش آب گرم استفاده نمود و در نهایت خنک نمودن بدن است که یا با استفاده از دوش آب سرد امکان پذیر می باشد یا غوطه ور شدن در حوضچه آب سرد می باشد.

در صورتی که از حوضچه آب سرد به جهت خنک کردن بدن استفاده شود باید  تمام بدن در زیر آب سرد قرار گرفته تا بین سر و بدن دوگانگی حرارتی به وجود نیاید و توصیه می کنیم بیش از ۲ تا ۳ بار در آب سرد غوطه ور نشوید. البته فرو بردن بدن به شکل ناگهانی در آب سرد باعث تغییر گردش خون شده و شوک لذت بخشی را ایجاد می کند.

۲-سونای بخار :


در سونای مرطوبت میزان رطوبت بین ۱۵ تا ۳۰ در صد خواهد بود و میزان درجه حرارت در این سونا ۷۵ تا ۸۵ درجه سانتی گراد می باشد و مدت زمانی که یک فرد می تواند در سونای مرطوب طاقت بیاورد، در حدود ۲ تا ۱۲ دقیقه می باشد.

عملکرد سونای بخار : 

اتاق گرم و اشباع شده از بخار آب که در آن درجه حرارت در حدود ۴۵ تا ۶۵ درجه سانتی گراد و میزان رطوبت محیط در حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد باشد سونای بخار نامیده می شود. برای کف، دیوار ها و همچنین سکو های سونای بخار از سنگ مرمر استفاده می کنند و بخار ایجاد شده در این سونا از طریق دیگ های تولید بخار در یک محوطه ای خارج از سونا تامین خواهد شد و با کمک لوله هایی به داخل اتاق سونا انتقال داده می شود تا در فضای اتاق جریان یابد. در فضای اتاق حالتی از اشباع بخار آب همراه با گرما ایجاد می شود که بسیار برای بدن مفید خواهد بود و باعث تعریق بدن می گردد.

سونای بخار آب نه تنها فواید سونای خشک را دارد بلکه باعث شستن سینوس ها، مجاری تنفسی و ریه ها گردیده و برای افرادی که سیگار مصرف می کنند یا در مناطق خشک و شهرهای آلوده سکونت دارند بسیار مفید خواهد بود.

نکته مهم دیگری که در طراحی دکوراسیون داخلی سونا و جکوزی مهم است نورپردازی این فضا است. در چنین فضاهایی باید از سیستم های نورپردازی ای استفاده کرد که بتوان شدت و ضعف آن ها را کنترل کرد. شاید بعضیوقت ها احتیاج داشته باشید تا سونا و حمام شما کمی تاریک باشد تا ارامش بیشتری بگیرید، بعضی وقت ها هم دوست دارید که نور فضای داخلی شما از همیشه بیشتر باشد. ضمن این که این کار باعث می شود شما هر دفعه تجربه فضایی جدیدی را داشته باشید




اجرای سونا و جکوزی و وان
5 از 2 رای