ابزار پیش ساخته تزئینی گچی

  • 2 اردیبهشت 1398
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
ابزار پیش ساخته تزئینی گچی

ابزار پیش ساخته گچبری به منظور ایجاد تنوع در زندگی، تغییر و دوری از تکرار و روزمرگی و یکنواختی، هر چقدر هم که کوچک باشند، توانایی و انرژی برای ادامه زندگی را به ما می دهند. تغییر دکوراسیون و یا شاید کمی در محدوده وسیع تر، بازسازی خانه، از جمله این تغییرات است.

مزایا ی استفاده از ابزار آلات پیش ساخته گچی :

۱-این بازسازی دیگر سخت، 

۲-دشوار و پرهزینه نیست. 

۳-افزایش سرعت اجرا

۴-کیفیت، سبک سازی

۵- اقتصادی بودن

۶-طراحی مدرن

۷- استفاده بهینه از منابع و افزایش عمر مفید بنا

 

امروزه دیگر با آن شیوه قدیمی چه از نظر زمان و چه از نظر هزینه مقرون به صرفه نیست. با شیوه های نوین یک اثر هنری را می توان با هزینه کمتر و با وقت کمتر در اختیار معماران و سازندگان قرار داد. در گچبری با استفاده از ابزار آلات پیش ساخته گچی بعد از ایجاد اثر هنری توسط هنرمند از روی آن به تعداد متعدد بصورت پیش ساخته تکثیر می شود.

 

ابزار آلات پیش ساخته گچی دکوراتیو گچبری

گچبری به عنوان یک حرفه و یک هنر همیشه جایگاه ویژه ای در معماری ایرانی داشته  این هنر از دیر باز در این دیار (ایران)خودنمایی می‌کند و معماری ایرانی نیز به دلیل تنوع سبک ها و روش ها در دوره های مختلف از پیشروان این حرفه محسوب می شود. همان ‌طور که از نام این هنر پیداست، مصالح اصلی بکار رفته در این ابزار آلات پیش ساخته گچی، گچ می‌باشد که به دلیل داشتن خاصیت شکل‌پذیری، چسبندگی، رنگ مطلوب، کاربرد آسان، فراوانی و ارزانی، کاربرد زیادی در هنرهای تزئینی دارد.

 

 گچبری هایی که به حالت سنتی و با دست ساخته می‌شوند، با توجه به نیاز معماران امروز، بسیار زمان بر و کم کاربرد است، لذا این حرفه به صورت صنعتی درآمده و با توجه به شرایط روز تولید می‌شود. این نوع گچبری با ابزار پیش ساخته گچی  در کشورهای آمریکایی به صورت کلاسیک پدیدار شد و با گذر زمان این هنر به صورت صنعتی به دیگر کشورها با توجه به فرهنگ آن کشور صادر گردید. در نتیجه با توسعه صنعت ساختمان و خانه سازی در تعداد انبوه، تزیینات داخلی مربوط به گچبری با این روش دوباره قابل استفاده شد. گچبری دکوراتیو با استفاده از رابیتس و یا کناف انجام می شود.

 

انواع ابزار آلات پیش ساخته گچی   

بطور کلی با استفاده ابزار آلات پیش ساخته گچی، گچبری‌های انجام شده را می‌شود به سه دسته تقسیم کرد:

۱- طرح های سطحی و زمینه ای: این طرح در گچبری مدرن دارای نظم خاصی می باشد و به صورت تکه تکه زیر پوشش طرح خاصی قرار می گیرد. از این طرح برای دیزاین سقف و دیوار و حتی قاب های گچی از ابزار آلات پیش ساخته گچی استفاده می شود.


۲- طرح های حاشیه ای: این طرح به صورت یکپارچه و منظم می باشد که یک مسیر را به صورت پیوسته یا تکه تکه و ممتد طی می کند و زیر پوشش طرحی قرار خواهد گرفت. مانند کناره های راه پله و سقف و جاهایی که در گوشه و کنار قرار داشته باشد.


۳- این طرح به صورت خاص و منحصربه فرد می باشد که به صورت واحد برای گچبری منازل استفاده می شود و از آن می توان در هرجایی استفاده کرد. مانند: سر قاب یا سر ستون و دور قلاب و... این مدل ابزار آلات پیش ساخته گچی برای گچبری ها به صورت جداگانه ساخته می شوند.


 

کاربرد اصلی ابزار آلات پیش ساخته گچی :

۱-در سرستون

۲-پا ستون

۳-در تزئین دیواره ها و سقف

۴-در سر در ورودی 

ابزار پیش ساخته تزئینی گچی
4/6 از 5 رای