انواع چوب‌های مناسب برای ساخت درب چوبی

  • 7 فروردین 1399
  •    
  • نویسنده: نویسنده طراحان سازه
انواع چوب‌های مناسب برای ساخت درب چوبی

چوب بکار رفته در درب‌های چوبی، علاوه بر افزایش زیبایی و حفظ حریم‌خصوصی، موجب تعدیل گرمایش، سرمایش و صدا می‌شود، البته چوب مورد استفاده در درب، عامل مهمی در تعیین ظاهر و همچنین کارایی‌ درب‌ها می‌باشد. در این مقاله به تشریح، انواع چوب‌هایی که درب‌ها با آنها ساخته می‌شوند را معرفی می‌نماییم.

آشنایی با انواع چوب‌های مناسب برای درب

۱. چوب صنوبر

در چوب های صنوبر و نوع خاصی از کاج و همچنین چوب روسی که در بازار موجود می‌باشد و به دو نوع ساسنا و یولکا معروف هستند. صنوبر چوب مقاوم‌تری نسبت به چوب کاج است. درب چوبی صنوبر به‌راحتی قابل نقاشی و سیلر و کیلر خوردن است و همچنین عایق صوتی و عایق حرارتی مناسبی می‌باشد.

درب چوب صنوبر، از لحاظ زیبایی گلگون است و رگه‌های قهوه‌ای در آن دیده می‌شود و طیف رنگی آن از سبز تا زرد متغیر است. این نوع درب ها در برابر ضربه و خراش مقاومت کمی دارند. درب چوبی صنوبر در طول زمان می‌تواند به رنگ قرمز متمایل شود و همچنین در برابر آتش نیز مقاوم است. موارد استفاده از درب چوبی صنوبر را در درب داخلی، درب اتاق‌خواب و همچنین انواع سبک طراحی از جمله روستیک، مدرن میان قرن، مدرن امروزی و کلاسیک می‌توان مشاهده کرد.

۲. چوب گردو

درب چوب گردو، دارای استحکام بسیار بالایی می‌باشد. نقش و نگار فوق‌العاده‌ی موجود در چوب گردو، موجب زیبایی درب‌ها شده و زیبایی منحصر به فردی نسبت به سایر درب‌ها دارد. درب چوبی گردو در برابر موریانه و حشرات موذی مقاوم است. چوب گردو قیمت بالایی دارد و درب ساخته‌شده با آن هزینه بالایی دارد. چوب گردو برای ساخت دو نوع درب ورودی و داخلی مناسب است. این چوب مناسب طراحی کلاسیک می‌باشد.


۳. چوب گیلاس

درب چوب گیلاس، در برابر آتش مقاوم است و به عنوان دربی ایمن شناخته می‌شود؛ چوب گیلاس دارای سطحی صاف می‌باشد.رگه و ریشه‌های چوب گیلاس نزدیک به هم است، بنابراین درب چوبی ساخته‌شده با آن دارای زیبایی خاصی است.

رنگ چوب گیلاس در برابر آفتاب تا‌حدی دچار تغییر می‌شود. چوب گیلاس نیاز به سیلر دارد. درب چوبی ساخته‌شده با گیلاس گران‌قیمت است و به عنوان دربی لوکس شناخته می‌شود و در درازمدت نیاز به تعمیر و نگهداری نیز دارد. چوب گیلاس برای هر دو نوع درب داخلی و درب ورودی کاربرد دارد و همچنین مناسب طرح‌های کلاسیک نیز می‌باشد.

۴. چوب بامبو

درب چوب بامبو، باگذشت زمان ممکن است رنگ‌پریده، خراشیده و در محیط‌های مرطوب دچار تورم و از هم پاشیدگی گردد. درب چوبی که با چوب بامبو ساخته شود بسیار محدود و خاص است و قابل سفارش در طرح و اشکال مختلف می‌باشد.

۵-چوب ساج

درب چوب ساج، گستره‌ی وسیعی از رنگ دارد؛ درب اتاق‌خواب ساج عمر طولانی دارد درب اتاق‌خواب ساج، به پولیش و سیلر نیاز دارد تا زیبا شود درب اتاق‌خواب ساج بسیار سنگین است لذا تعمیر و حمل آن سخت می‌باشد درب اتاق‌خواب ساج در موارد استفاده از چوب ساج در ساخت درب چوبی اتاق‌خواب ساج به علت وزن مخصوص بالا مناسب برای درب ورودی چوبی ساختمان است همچنین این درب برای سبک طراحی کلاسیک مناسب می‌باشد.


۶-چوب ماهگونی یا ماهون

درب چوب ماهون، در برابر تغییر دما مقاوم است و نیاز به نگهداری و لکه‌گیری درگذر زمان‌ دارد. این نوع درب ها دارای ظاهر بسیار زیبایی می‌باشند. درب چوبی ماهون عایق خوبی برای انرژی است و با جذب رطوبت به رنگ سیاه تغییر می‌کند.درب های ماهگونی مناسب هر دو نوع درب داخلی و خارجی است و برای سبک کلاسیک کاربرد دارد.

۷. چوب افرا

چوب افرا در اصطلاح نجاری بسیار خوش‌دست است، ابزار خوری بالای چوب افرا باعث می‌گردد که تا سال‌ها آن چوب به همان شکل بماند. رنگ تیره روی چوب افرا به‌خوبی جلوه می‌کند، درصورتی که سطح آن سیلر نخورد به‌مرور زمان لکه‌دار به نظر می‌رسد. درب های چوب افرا در برابر پوسیدگی مقاوم هستند و برای استفاده در درب اتاق و  سبک مدرن مناسب می‌باشد.

۸. چوب بلوط سفید

درب چوبی که در ساختار آن از چوب بلوط سفید استفاده‌شده است، درب مقاومی است که به‌سختی ترک می‌خورد. چوب بلوط قیمت مناسبی دارد از این‌رو در ساخت درب بسیار کاربرد دارد. این نوع از درب ها به‌راحتی رنگ‌آمیزی می‌شوند و از طیف رنگی زرد کمرنگ تا قهوه‌ای متغیر هستند. چوب بلوط بسیار مقاوم است، با توجه به این موضوع بهتر است به‌عنوان درب حمام و یا اتاق‌خواب کودکان مورداستفاده قرار گیرد. البته وزن سنگین این چوب موجب می‌شود که از بلوط سفید در درب لابی هم استفاده شود.


۹. چوب لوان

چوب لوان نامش از ناحیه‌ای در جنوب شرقی آسیا گرفته‌شده است. نوعی چوب سه لایه به ضخامت ۳/۵ سانتیمتر می‌باشد که از درخت سرو تهیه می‌شود. لوان، چوب به‌نسبت سبکی است و در برابر رطوبت مقاومتی ندارد. همچنین بهراحتی با ضربه دچار تغییر شکل شده و از بین می‌رود. این نوع از چوب‌ها دارای قیمت مناسبی می‌باشند. درب‌های ساخته‌شده با چوب لوان بسیار نازک بوده و بیشتر برای مکان‌هایی که به درب‌های نچندان محکم و همچنین ارزان‌قیمت نیاز دارند، مناسب است. از این‌رو، درب لوان برای محیط‌داخلی خانه مورداستفاده قرار می‌گیرد و به‌ندرت درب‌های ورودی و لابی را مشاهده می‌نمایید که با جنس چوب لوان ساخته شده باشند.


انواع چوب‌های مناسب برای ساخت درب چوبی
4/7 از 13 رای